Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków gr.1
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (wrzesień 2024):
- Temat 1: Witamy w przedszkolu
- Temat 2: Jestem bezpiecznym przedszkolakiem
- Temat 3: Chcę być zdrowy
- Temat 4: Jesień w sadzie i ogrodzie
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:
- zapoznanie z wyglądem sali oraz rozmieszczeniem kącików tematycznych
- zachęcanie do wypowiedzi wielozdaniowych,
- wdrażanie do dbania o porządek w sali,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
- utrwalanie imion i nazwisk dzieci w grupy,
- wdrażanie do pomagania innym,
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej podczas słuchania muzyki,
- doskonalenie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
- kształtowanie świadomości schematu własnego ciała,
- utrwalanie nazw części ciała,
- kształtowanie szybkości poprzez szybkie reagowanie na sygnały,
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- rozwijanie poczucia rytmu i słuchu muzycznego,
- ćwiczenia w dostrzeganiu charakterystycznych cech postaci,
- ćwiczenia w prawidłowym rozmieszczeniu rysunku na kartce,
- integrowanie się z grupą we wspólnej zabawie,
- wdrażanie do przestrzegania przyjętych zasad współżycia w grupie,
- zwrócenie uwagi na różne sposoby oznakowania przejścia dla pieszych,
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- doskonalenie umiejętności bezpiecznego przechodzenia na drugą stronę jezdni
- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze,
- utrwalanie wiadomości o znakach drogowych i sygnalizatorze świetlnym,
- uświadamianie konieczności poznania przepisów ruchu drogowego
- zapoznanie z liczbą 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- zapoznanie z wyglądem cyfry 1,
- rozwijanie myślenia matematycznego
- przybliżanie dzieciom wiedzy na temat przydatności pojazdów specjalistycznych: karetka, radiowóz policyjny, wóz strażacki,
- utrwalanie numerów alarmowych: 999 pogotowie ratunkowe; 998 straż pożarna; 997 policja, 112 numer alarmowy (wybierany z telefonu komórkowego)
- rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych,
- kształtowanie umiejętności przewidywania następstw różnych zachowań,
- podkreślanie znaczenia aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia,
- kształtowanie postawy dbałości o higienę ciała,
- wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
- doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami,
- zapoznanie z liczbą 2 w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- zapoznanie z wyglądem cyfry 2,
- usprawnianie aparatu mowy,
- wdrażanie do świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
- poszerzenie pojemności płuc,
- wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „o”, „O”.
- doskonalenie słuchu fonematycznego,
- określenie głoski o jako samogłoski,
- wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami,
- ukazanie znaczenia owoców i warzyw dla zdrowia,
- zapoznanie z liczbą 3 w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- zapoznanie z wyglądem cyfry 3,
- utrwalenie nazw owoców,
- ukazanie wartości odżywczych owoców,
- zapoznanie dzieci ze sposobem robienia przetworów na zimę,
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się narzędziami kuchennymi,
- zachęcanie do udzielania pomocy rodzicom podczas przygotowywania przetworów na zimę.
II. Piosenka: „Przedszkolak” – słuchanie piosenki; muz. Jarosław Woźniewski, sł. Dorota Kossakowska.
I. Bracia mówią jesteś mały,
chodzisz jeszcze do przedszkola.
Ciągle tylko chcesz się bawić,
tak jak Kasia oraz Ola.Ref: Jestem jeszcze przedszkolakiem.
Zmienię kiedyś cały świat.
Jestem dobry i wesoły,
chociaż mam niewiele lat.II. Umiem liczyć, znam kolory.
I nazywam też figury.
Umiem rzucać już do celu.
Umiem skoczyć też do góry.Ref: Jestem jeszcze…
III. Wiersz: „Przedszkolne rozterki” – wiersz D. Kossakowskiej
Do przedszkola przyszły dzieci,
wszystkie roześmiane.
Zostawiły dzisiaj w domu
tatę oraz mamę.Aż tu nagle…
Co się dzieje? Skąd te smutna minka?
Stoi w kącie,
cicho płacząc nieznana dziewczynka.O, już Karol przy niej stoi,
pyta co się stało?
Już uśmiecha się,
pociesza, daje lalkę małą.Buzia Zosi już się zmienia,
uśmiech się pojawia.
I już Zosia uśmiechnięta
z Karolem rozmawia.