Co nowego w tym miesiącu (6-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (grudzień 2024):

    • Jak wyglądał świat przed milionami lat.
    • Idzie zima ze śniegiem.
    • Idą Święta.
    • Planeta fantazja.

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • wykonuje wagonik z pudełek po zapałkach
    • łączy ruch z muzyką
    • pozyskuje wiedzę na temat pracy górnika
    • wskazuje różnice w stroju galowym i w stroju roboczym górnika
    • czyta wyrazy
    • wymienia produkt, który otrzymuje się z węgla
    • poznaje właściwości fizyczne węgla
    • łączy instrumentację z elementem ruchu
    • przelicza elementy w poznanym zakresie; uzupełnia puste pola odpowiednimi liczbami i znakami matematycznymi
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • wyjaśnia termin mikołajki
    • współdziała z rówieśnikami podczas realizacji zadań
    • rozwiązuje problemy podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
    • określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własne osoby
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • opisuje zmiany występujące w przyrodzie związane z zimą
    • wymienia słowa rymujące się z podanymi
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery y, Y: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • czyta wyrazy i wypowiedzenia
    • pisze litery y, Y po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 7
    • liczy w dostępnym dla siebie zakresie
    • poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
    • wypowiada tekst w ustalonym przez siebie rytmie z równoczesnym klaskaniem
    • pisze cyfrę 7 po śladach a potem – samodzielnie
    • potrafi swobodnymi ruchami zobrazować piosenkę
    • chętnie współdziała z rówieśnikami podczas zabawa przy muzyce
    • wymienia konsekwencje nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych
    • kończy ozdabianie szalika według wzoru (rytmu)
    • stosuje przymiotniki określający dany przedmiot
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki List do zimy
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • rozróżnia strony – lewą i prawą
    • poszukuje najkrótszej drogi i najdłuższej drogi; przelicza pola pokonywanej drogi
    • podaje skojarzenia do wyrazu zima
    • wypowiada się zdaniami na określony temat
    • wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery r, R: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • czyta sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter
    • odtwarza kolejność poszczególnych ozdób choinkowych
    • pisze litery r, R po śladzie, a potem – samodzielnie
    • nazywa dni tygodnia, stosuje zasadę rytmu i następstw kolejnych dni tygodnia
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rysuje na choince ozdoby zgodnie z opisem czytanym przez N.
    • potrafi wykonać ruchy do prezentowanego tekstu
    • porusza się podczas zabawy z piosenką zgodnie z jej rytmem
    • bada za pomocą zmysłów wybrane ozdoby choinkowe wykonane z różnych tworzyw
    • wypowiada się na temat tradycji ubierania choinki
    • uczestniczy we wspólnym dekorowaniu choinki w sali
    • rozpoznaje na zdjęciach i nazywa tradycyjne potrawy wigilijne
    • układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń; opowiada historykę
    • porównuje wygląd drzew liściastych i iglastych zimą
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Domowe święta
    • pisze po śladach poznanych liter; czyta wyrazy
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • uczestniczy w układaniu życzeń świątecznych
    • wykonuje Kartkę bożonarodzeniową ozdabiając ją według własnego pomysłu
    • szuka rozwiązań zgodnie z podanym warunkiem
    • odróżnia stronę lewą od prawej, wskazuje górę i dół
    • śpiewa piosenkę Domowe święta
    • aktywnie uczestniczy w spotkaniu opłatkowym z rodzicami
    • podaje skojarzenia do wyrazu fantazja
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • wymienia nazwy żywiołów
    • przestrzega ustalonych zasad podczas rozmowy
    • rysuje drogę według podanego kodu; tworzy własny kod
    • rozpoznaje i nazywa poznane figury geometryczne
    • klasyfikuje figury zgodnie z podanym warunkiem
    • swobodnie porusza się zgodnie z rytmem muzyki
    • wypowiada się na temat domów stworzonych przez sztuczną inteligencję
    • projektuje dom przyszłości
    • czyta wyrazy utworzone z poznanych liter
    • rozumie znaczenie powiedzenia chodzić z głową w chmurach
    • uczestniczy w zabawie badawczej
    • mówi o swoich marzeniach
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Moje piękne marzenia
    • układa pocięte zdjęcie w całość
    • interpretuje wygląd plam z kleksów farby
    • wykonuje pracę plastyczną

     

    II. Wiersz: Krystyny Datkun Czerniak – „Pracowita zima”.

    Zima, zima biała,
    drogi zasypała.
    Z chmury śnieg prószy,
    mróz szczypie w uszy.

    Wszystko ubielone,
    śniegiem przyprószone.
    Lód lśni już na rzekach,
    a zima narzeka:

    – Tyle pracy jeszcze mam!
    Czy ja sobie radę dam?
    Gdy już wszystko pobieliła,
    wodę w rzekach zamroziła,

    zaprosiła dzieci w koło:
    – Śniegiem bawcie się wesoło!
    Zróbcie śnieżki i bałwanki.
    I na górkę! I na sanki!

    Rzekła jeszcze:
    – I niech każde z was pamięta!
    Najważniejsza w zimie sprawa
    to bezpieczna jest zabawa.

     

    III. Piosenka: „Domowe Święta” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

    1. Lubię, kiedy grudzień
      biega już po świecie,
      bo niedługo święta,
      sami rozumiecie.

    Zbierze się rodzinka tu,
    przy świątecznym stole,
    gwiazdka w górze, my – na dole,
    razem w blasku świec.

    Ref.: Święta z choinkami,
    święta z prezentami,
    pełne ciepłych rąk i serc,
    co grzeją w krąg.

    Święta z życzeniami,
    święta z kolędami,
    święta zawsze są tam,
    gdzie jest mój dom,
    tam, gdzie jest mój dom.

    1. Lubię granie dzwonków
      i w światełkach miasto.
      Gdy choinkę stroję,
      z kuchni pachnie ciasto.

    Chodzę na paluszkach
    i Mikołaja szukam.
    W szybkę okna lekko stukam,
    by przyjechał dziś.

    Ref.: Święta z choinkami…
    Idą święta Grudzień,

     

    1. Gdy polecą płatki
      ze śnieżnego nieba,
      czuję, że do szczęścia
      tak niewiele trzeba.

    Troszkę przytulenia
    z cudowną mą rodzinką,
    niespodzianki pod choinką
    – oto magia świąt!

    Ref.: Święta z choinkami…