Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (grudzień 2024):
- Jak wyglądał świat przed milionami lat.
- Idzie zima ze śniegiem.
- Idą Święta.
- Planeta fantazja.
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- wykonuje wagonik z pudełek po zapałkach
- łączy ruch z muzyką
- pozyskuje wiedzę na temat pracy górnika
- wskazuje różnice w stroju galowym i w stroju roboczym górnika
- czyta wyrazy
- wymienia produkt, który otrzymuje się z węgla
- poznaje właściwości fizyczne węgla
- łączy instrumentację z elementem ruchu
- przelicza elementy w poznanym zakresie; uzupełnia puste pola odpowiednimi liczbami i znakami matematycznymi
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wyjaśnia termin mikołajki
- współdziała z rówieśnikami podczas realizacji zadań
- rozwiązuje problemy podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własne osoby
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- opisuje zmiany występujące w przyrodzie związane z zimą
- wymienia słowa rymujące się z podanymi
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery y, Y: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- czyta wyrazy i wypowiedzenia
- pisze litery y, Y po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 7
- liczy w dostępnym dla siebie zakresie
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- wypowiada tekst w ustalonym przez siebie rytmie z równoczesnym klaskaniem
- pisze cyfrę 7 po śladach a potem – samodzielnie
- potrafi swobodnymi ruchami zobrazować piosenkę
- chętnie współdziała z rówieśnikami podczas zabawa przy muzyce
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych
- kończy ozdabianie szalika według wzoru (rytmu)
- stosuje przymiotniki określający dany przedmiot
- uczestniczy w instrumentacji piosenki List do zimy
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- rozróżnia strony – lewą i prawą
- poszukuje najkrótszej drogi i najdłuższej drogi; przelicza pola pokonywanej drogi
- podaje skojarzenia do wyrazu zima
- wypowiada się zdaniami na określony temat
- wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery r, R: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- czyta sylaby i wyrazy utworzone z poznanych liter
- odtwarza kolejność poszczególnych ozdób choinkowych
- pisze litery r, R po śladzie, a potem – samodzielnie
- nazywa dni tygodnia, stosuje zasadę rytmu i następstw kolejnych dni tygodnia
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rysuje na choince ozdoby zgodnie z opisem czytanym przez N.
- potrafi wykonać ruchy do prezentowanego tekstu
- porusza się podczas zabawy z piosenką zgodnie z jej rytmem
- bada za pomocą zmysłów wybrane ozdoby choinkowe wykonane z różnych tworzyw
- wypowiada się na temat tradycji ubierania choinki
- uczestniczy we wspólnym dekorowaniu choinki w sali
- rozpoznaje na zdjęciach i nazywa tradycyjne potrawy wigilijne
- układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń; opowiada historykę
- porównuje wygląd drzew liściastych i iglastych zimą
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Domowe święta
- pisze po śladach poznanych liter; czyta wyrazy
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- uczestniczy w układaniu życzeń świątecznych
- wykonuje Kartkę bożonarodzeniową ozdabiając ją według własnego pomysłu
- szuka rozwiązań zgodnie z podanym warunkiem
- odróżnia stronę lewą od prawej, wskazuje górę i dół
- śpiewa piosenkę Domowe święta
- aktywnie uczestniczy w spotkaniu opłatkowym z rodzicami
- podaje skojarzenia do wyrazu fantazja
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- wymienia nazwy żywiołów
- przestrzega ustalonych zasad podczas rozmowy
- rysuje drogę według podanego kodu; tworzy własny kod
- rozpoznaje i nazywa poznane figury geometryczne
- klasyfikuje figury zgodnie z podanym warunkiem
- swobodnie porusza się zgodnie z rytmem muzyki
- wypowiada się na temat domów stworzonych przez sztuczną inteligencję
- projektuje dom przyszłości
- czyta wyrazy utworzone z poznanych liter
- rozumie znaczenie powiedzenia chodzić z głową w chmurach
- uczestniczy w zabawie badawczej
- mówi o swoich marzeniach
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Moje piękne marzenia
- układa pocięte zdjęcie w całość
- interpretuje wygląd plam z kleksów farby
- wykonuje pracę plastyczną
II. Wiersz: Krystyny Datkun Czerniak – „Pracowita zima”.
Zima, zima biała,
drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy,
mróz szczypie w uszy.Wszystko ubielone,
śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach,
a zima narzeka:– Tyle pracy jeszcze mam!
Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła,
wodę w rzekach zamroziła,zaprosiła dzieci w koło:
– Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki.
I na górkę! I na sanki!Rzekła jeszcze:
– I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa
to bezpieczna jest zabawa.III. Piosenka: „Domowe Święta” (sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Lubię, kiedy grudzień
biega już po świecie,
bo niedługo święta,
sami rozumiecie.
Zbierze się rodzinka tu,
przy świątecznym stole,
gwiazdka w górze, my – na dole,
razem w blasku świec.Ref.: Święta z choinkami,
święta z prezentami,
pełne ciepłych rąk i serc,
co grzeją w krąg.Święta z życzeniami,
święta z kolędami,
święta zawsze są tam,
gdzie jest mój dom,
tam, gdzie jest mój dom.- Lubię granie dzwonków
i w światełkach miasto.
Gdy choinkę stroję,
z kuchni pachnie ciasto.
Chodzę na paluszkach
i Mikołaja szukam.
W szybkę okna lekko stukam,
by przyjechał dziś.Ref.: Święta z choinkami…
Idą święta Grudzień,- Gdy polecą płatki
ze śnieżnego nieba,
czuję, że do szczęścia
tak niewiele trzeba.
Troszkę przytulenia
z cudowną mą rodzinką,
niespodzianki pod choinką
– oto magia świąt!Ref.: Święta z choinkami…