Co nowego w tym miesiącu (4-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 4-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2025):

    • Tydzień 1: POLSKA- MOJA OJCZYZNA
    • Tydzień 2: TU MIESZKAM
    • Tydzień 3: MIESZKAŃCY ŁĄKI
    • Tydzień 4: RÓŻNE POJAZD
    • Tydzień 5: MAMA I TATA

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:

    • -dba o porządek w otoczeniu
    • -wypowiada się na forum grupy
    • -stosuje się do poleceń nauczyciela
    • -zauważa różnice między wsią a miastem
    • -samodzielnie wykonuje elementy albumu
    • -nazywa wybrane obiekty w mieście lub na wsi
    • -stosuje się do przyjętych reguł gry
    • -samodzielnie dokonuje wyboru zabawek i zabawy
    • -słucha muzyki ludowej i regionalnej
    • -rozpoznaje znane obiekty z danej miejscowości
    • -jest sprawne ruchowo
    • – kończy rozpoczęte zdanie
    • -zachowuje się w sposób bezpieczne na placu przedszkolnym
    • -słucha uważnie legendy i wypowiada się nt. jej treści
    • -układa puzzle, układanki
    • -gra w różne gry w zespołach
    • -sprząta po skończonej zabawie
    • -samodzielnie dokonuje wyboru zabawy i zabawek
    • -odpowiada na pytania
    • -śpiewa poznana piosenkę
    • -zna i wymienia symbole narodowe Polski
    • -rysuje i nazywa figury geometryczne
    • -lepi z plasteliny różne elementy krajobrazu
    • -słucha uważnie bajeczki
    • -bawi się zgodnie z innymi dziećmi
    • -wyszukuje takie same przedmioty
    • -przelicza prawidłowo liczebnikami głównymi i porządkowymi
    • -zna kolory
    • -prawidłowo kreśli wzory
    • -przelicza oczka na kostce i skacze wg liczby oczek
    • -wskazuje dwa takie same przedmioty
    • -słucha legendy o powstaniu państwa polskiego
    • -samo organizuje sobie zabawę
    • -wyróżnia sylaby/głoski w określonych wyrazach
    • -słucha hymnu narodowego i przyjmuje właściwą postawę
    • -zna symbole narodowe :hymn, flagę, godło
    • -wie, ze przebywanie na dworze sprzyja wzmacnianiu odporności
    • -wskazuje i nazywa symbole narodowe znajdując się w sali
    • -bierze aktywny udział w zabawie- inscenizacji
    • -wymienia zwierzęta mieszkające na łące
    • -rozpoznaje zwierząt poznane wcześniej
    • -prowadzi obserwacje
    • -tańczy do muzyki klasycznej
    • -dzieli nazwy na sylaby
    • -łączy kolorowe postacie z ich cieniami
    • -koloruje wg podanego kodu
    • -prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
    • -zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń
    • -słucha poleceń nauczyciela
    • -tańczy wg własnej wyobraźni
    • -wykonuje ćwiczenia przygotowujące do cięcia nożyczkami
    • -wycina nożyczkami
    • -jest empatyczne
    • -bawi się zgonie ze swoimi zainteresowaniami
    • -posługuje się w zabawie zwrotami wskazującymi kierunek
    • -koloruje wg wzoru
    • -śpiewa poznaną piosenkę
    • -określa nastrój i tempo piosenki
    • -potrafi wykonać skoki obunóż
    • -tworzy improwizacje taneczne do muzyki
    • -przestrzega ustalonych zasad
    • -sprząta zabawki odnosząc je na wyznaczone miejsce
    • -odgaduje nazwy zwierzątka
    • -prawidłowo wypowiada zgłoski
    • -przelicza kwiaty w zakresie 1-6
    • -prawidłowo wykonuje ćwiczenie w karcie pracy
    • -chętnie uczestniczy w zabawie
    • -tworzy własne improwizacje taneczno-ruchowe z przyborem
    • -wykonuje ćwiczenia oddechowe
    • – wycina i nakleja kropki
    • -słucha uważnie wiersza
    • -rysuje wg własnej wyobraźni
    • -bawi się zgodnie z innymi dziećmi
    • -układa zdania o zwierzętach
    • -prawidłowo wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
    • -samodzielnie wykonuje prace plastyczna posługując się nietypowym przyborem
    • -wie, że częste przebywanie na świeżym powietrzu jest dobre dla zdrowia
    • -rysuje mieszkańców łąki
    • -lepi z plasteliny lub masy plastycznej
    • -wymienia dni tygodnia
    • -posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
    • -potrafi wypowiedzieć się nt. różnych pojazdów
    • -wymieni pojazdy lądowe, wodne i powietrzne
    • -jest skoncentrowane na wykonaniu zadania
    • -stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach
    • -reaguje na polecenia n-la
    • -posługuje się pojęciami: na, pod, za, obok
    • -bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
    • -samodzielnie dokonuje wyboru zabawek w zabawie
    • -składa obrazek z części w całość
    • -wydłuża czas wypowiadania samogłosek
    • -poprawnie wykonuje zadania i ćwiczenia ruchowe
    • -zna numer alarmowy 112
    • -reaguje na sygnały dźwiękowe
    • -kończy rozpoczęte zdanie grafomotoryczne
    • -bawi się zgodnie w zespołach
    • -stosuje się reguł podczas gry z kolegami
    • -chętnie bawi się z innymi dokonując wyboru zabawy
    • -wymieni pojazdy i miejsce ich poruszania się
    • -rozpoznaje dźwięki pojazdów
    • -śpiewa poznana wcześniej piosenkę
    • -wypowiada się pełnym zdaniem
    • -chwyta piłkę oburącz, podrzuca, rzuca za głowy
    • -prawidłowo posługuje się nożyczkami
    • -wycina określone elementy
    • -słucha uważnie bajeczki
    • -używa zwrotów grzecznościowych
    • -kończy zdanie „co by było gdyby……
    • -klasyfikuje wg jednej cechy: miejsca poruszania się pojazdu
    • -przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
    • -rysuje wg własnej wyobraźni
    • -szanuje wytwory pracy innych
    • -naśladuje odgłosy pojazdów
    • -jest spostrzegawcze, zapamiętuje przedmioty
    • -aktywnie uczestniczy w zabawie
    • -sprząta zabawki po skończonej zabawie
    • -buduje wypowiedzi o pojazdach
    • -koloruje wg wzoru
    • -ocenia czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
    • -samodzielnie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną
    • -stawia się na zbiórki
    • -szanuje i dba o książki
    • -opowiada o swoich odczuciach nt. zajęć w tym tygodniu
    • -bawi się zgodnie z innymi
    • -samodzielnie podejmuje decyzje w czasie wyboru zabawy
    • -wypowiada się nt. zawodów rodziców
    • -wypowiada się nt. swoich rodziców
    • -dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
    • -mówi wiersz z pamięci
    • -zauważa zmiany w przyrodzie
    • -aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
    • -mówi wiersz z pamięci
    • -samodzielnie wykonuje zaproszenie
    • -maluje po tkaninie wg własnej wyobraźni
    • -przestrzega zasad ustalonych wcześniej w grupie
    • -chętnie bierze udział w zabawach relaksacyjnych
    • -prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
    • -buduje dłuższe wypowiedzi w oparciu o obrazki
    • -mówi wierszy z pamięci
    • -rysuje obrazek dla mamy i taty
    • -przestrzega umów i reguł
    • -jest samodzielne w wyborze zabawy
    • -bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami zabawy
    • -rozpoznaje i nazywa zapachy
    • -ozdabia flakonik wg własnego pomysłu
    • -śpiewa piosenkę
    • -rozpoznaje nastrój piosenki
    • -rysuje portret mamy
    • -potrafi chodzić slalomem
    • -szybko stawia się na zbiórki
    • -buduje dłuższe wypowiedzi
    • -śpiewa piosenki przygotowywane na dzień mamy
    • -słucha uważnie bajeczki
    • -bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami dobrej zabawy
    • -śpiewa ulubione piosenki
    • -rysuje portret taty
    • -posługuje się określeniami : z prawej strony, z lewej strony, na wprost, obok, przy
    • -odwołuje się do własnych doświadczeń
    • -posługuje się pojęciem „tyle samo”

     

    II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: A W TYM NASZYM OGRÓDECZKU “

    A w tym naszym ogródeczku kopaliśmy po troszeczku,
    kopaliśmy sobie żwawo, jeden w lewo, drugi w prawo.
    A w tym naszym ogródeczku zasialiśmy po troszeczku:
    trochę marchwi i sałatki, na klombikach śliczne kwiatki.

    Teraz w naszym ogródeczku jest wszystkiego po troszeczku.
    Są warzywa, a kwiateczki wznoszą w górę swe główeczki.
    Nazrywamy kwiatków żwawo, Adaś w lewo, a ja w prawo.
    Co dzień z mego ogródeczka świeże kwiaty ma mateczka.


    III. WIERSZ:  „WIERSZYK O ŻUCZKU I BIEDRONCE”

    Nad rzeczką spotkał się Żuczek z Biedroneczką.
    A Biedronka taka mała,
    w czarne kropki się ubrała.
    Mówi Żuczek do Biedronki:

    Może przyjdziemy tu wieczorkiem
    i usiądziemy pod muchomorkiem?
    Napijemy się herbaty, powąchamy razem kwiaty.
    Chwilę sobie pogadamy i słowika posłuchamy?

    Taki piękny mamy dzionek,
    tak wspaniale gra skowronek.