Aktualnie uczymy się w grupie 4-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2025):
- Tydzień 1: POLSKA- MOJA OJCZYZNA
- Tydzień 2: TU MIESZKAM
- Tydzień 3: MIESZKAŃCY ŁĄKI
- Tydzień 4: RÓŻNE POJAZD
- Tydzień 5: MAMA I TATA
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:
- -dba o porządek w otoczeniu
- -wypowiada się na forum grupy
- -stosuje się do poleceń nauczyciela
- -zauważa różnice między wsią a miastem
- -samodzielnie wykonuje elementy albumu
- -nazywa wybrane obiekty w mieście lub na wsi
- -stosuje się do przyjętych reguł gry
- -samodzielnie dokonuje wyboru zabawek i zabawy
- -słucha muzyki ludowej i regionalnej
- -rozpoznaje znane obiekty z danej miejscowości
- -jest sprawne ruchowo
- – kończy rozpoczęte zdanie
- -zachowuje się w sposób bezpieczne na placu przedszkolnym
- -słucha uważnie legendy i wypowiada się nt. jej treści
- -układa puzzle, układanki
- -gra w różne gry w zespołach
- -sprząta po skończonej zabawie
- -samodzielnie dokonuje wyboru zabawy i zabawek
- -odpowiada na pytania
- -śpiewa poznana piosenkę
- -zna i wymienia symbole narodowe Polski
- -rysuje i nazywa figury geometryczne
- -lepi z plasteliny różne elementy krajobrazu
- -słucha uważnie bajeczki
- -bawi się zgodnie z innymi dziećmi
- -wyszukuje takie same przedmioty
- -przelicza prawidłowo liczebnikami głównymi i porządkowymi
- -zna kolory
- -prawidłowo kreśli wzory
- -przelicza oczka na kostce i skacze wg liczby oczek
- -wskazuje dwa takie same przedmioty
- -słucha legendy o powstaniu państwa polskiego
- -samo organizuje sobie zabawę
- -wyróżnia sylaby/głoski w określonych wyrazach
- -słucha hymnu narodowego i przyjmuje właściwą postawę
- -zna symbole narodowe :hymn, flagę, godło
- -wie, ze przebywanie na dworze sprzyja wzmacnianiu odporności
- -wskazuje i nazywa symbole narodowe znajdując się w sali
- -bierze aktywny udział w zabawie- inscenizacji
- -wymienia zwierzęta mieszkające na łące
- -rozpoznaje zwierząt poznane wcześniej
- -prowadzi obserwacje
- -tańczy do muzyki klasycznej
- -dzieli nazwy na sylaby
- -łączy kolorowe postacie z ich cieniami
- -koloruje wg podanego kodu
- -prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
- -zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń
- -słucha poleceń nauczyciela
- -tańczy wg własnej wyobraźni
- -wykonuje ćwiczenia przygotowujące do cięcia nożyczkami
- -wycina nożyczkami
- -jest empatyczne
- -bawi się zgonie ze swoimi zainteresowaniami
- -posługuje się w zabawie zwrotami wskazującymi kierunek
- -koloruje wg wzoru
- -śpiewa poznaną piosenkę
- -określa nastrój i tempo piosenki
- -potrafi wykonać skoki obunóż
- -tworzy improwizacje taneczne do muzyki
- -przestrzega ustalonych zasad
- -sprząta zabawki odnosząc je na wyznaczone miejsce
- -odgaduje nazwy zwierzątka
- -prawidłowo wypowiada zgłoski
- -przelicza kwiaty w zakresie 1-6
- -prawidłowo wykonuje ćwiczenie w karcie pracy
- -chętnie uczestniczy w zabawie
- -tworzy własne improwizacje taneczno-ruchowe z przyborem
- -wykonuje ćwiczenia oddechowe
- – wycina i nakleja kropki
- -słucha uważnie wiersza
- -rysuje wg własnej wyobraźni
- -bawi się zgodnie z innymi dziećmi
- -układa zdania o zwierzętach
- -prawidłowo wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
- -samodzielnie wykonuje prace plastyczna posługując się nietypowym przyborem
- -wie, że częste przebywanie na świeżym powietrzu jest dobre dla zdrowia
- -rysuje mieszkańców łąki
- -lepi z plasteliny lub masy plastycznej
- -wymienia dni tygodnia
- -posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
- -potrafi wypowiedzieć się nt. różnych pojazdów
- -wymieni pojazdy lądowe, wodne i powietrzne
- -jest skoncentrowane na wykonaniu zadania
- -stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach
- -reaguje na polecenia n-la
- -posługuje się pojęciami: na, pod, za, obok
- -bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
- -samodzielnie dokonuje wyboru zabawek w zabawie
- -składa obrazek z części w całość
- -wydłuża czas wypowiadania samogłosek
- -poprawnie wykonuje zadania i ćwiczenia ruchowe
- -zna numer alarmowy 112
- -reaguje na sygnały dźwiękowe
- -kończy rozpoczęte zdanie grafomotoryczne
- -bawi się zgodnie w zespołach
- -stosuje się reguł podczas gry z kolegami
- -chętnie bawi się z innymi dokonując wyboru zabawy
- -wymieni pojazdy i miejsce ich poruszania się
- -rozpoznaje dźwięki pojazdów
- -śpiewa poznana wcześniej piosenkę
- -wypowiada się pełnym zdaniem
- -chwyta piłkę oburącz, podrzuca, rzuca za głowy
- -prawidłowo posługuje się nożyczkami
- -wycina określone elementy
- -słucha uważnie bajeczki
- -używa zwrotów grzecznościowych
- -kończy zdanie „co by było gdyby……
- -klasyfikuje wg jednej cechy: miejsca poruszania się pojazdu
- -przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
- -rysuje wg własnej wyobraźni
- -szanuje wytwory pracy innych
- -naśladuje odgłosy pojazdów
- -jest spostrzegawcze, zapamiętuje przedmioty
- -aktywnie uczestniczy w zabawie
- -sprząta zabawki po skończonej zabawie
- -buduje wypowiedzi o pojazdach
- -koloruje wg wzoru
- -ocenia czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
- -samodzielnie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną
- -stawia się na zbiórki
- -szanuje i dba o książki
- -opowiada o swoich odczuciach nt. zajęć w tym tygodniu
- -bawi się zgodnie z innymi
- -samodzielnie podejmuje decyzje w czasie wyboru zabawy
- -wypowiada się nt. zawodów rodziców
- -wypowiada się nt. swoich rodziców
- -dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- -mówi wiersz z pamięci
- -zauważa zmiany w przyrodzie
- -aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
- -mówi wiersz z pamięci
- -samodzielnie wykonuje zaproszenie
- -maluje po tkaninie wg własnej wyobraźni
- -przestrzega zasad ustalonych wcześniej w grupie
- -chętnie bierze udział w zabawach relaksacyjnych
- -prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
- -buduje dłuższe wypowiedzi w oparciu o obrazki
- -mówi wierszy z pamięci
- -rysuje obrazek dla mamy i taty
- -przestrzega umów i reguł
- -jest samodzielne w wyborze zabawy
- -bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami zabawy
- -rozpoznaje i nazywa zapachy
- -ozdabia flakonik wg własnego pomysłu
- -śpiewa piosenkę
- -rozpoznaje nastrój piosenki
- -rysuje portret mamy
- -potrafi chodzić slalomem
- -szybko stawia się na zbiórki
- -buduje dłuższe wypowiedzi
- -śpiewa piosenki przygotowywane na dzień mamy
- -słucha uważnie bajeczki
- -bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami dobrej zabawy
- -śpiewa ulubione piosenki
- -rysuje portret taty
- -posługuje się określeniami : z prawej strony, z lewej strony, na wprost, obok, przy
- -odwołuje się do własnych doświadczeń
- -posługuje się pojęciem „tyle samo”
II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: „A W TYM NASZYM OGRÓDECZKU “
A w tym naszym ogródeczku kopaliśmy po troszeczku,
kopaliśmy sobie żwawo, jeden w lewo, drugi w prawo.
A w tym naszym ogródeczku zasialiśmy po troszeczku:
trochę marchwi i sałatki, na klombikach śliczne kwiatki.Teraz w naszym ogródeczku jest wszystkiego po troszeczku.
Są warzywa, a kwiateczki wznoszą w górę swe główeczki.
Nazrywamy kwiatków żwawo, Adaś w lewo, a ja w prawo.
Co dzień z mego ogródeczka świeże kwiaty ma mateczka.
III. WIERSZ: „WIERSZYK O ŻUCZKU I BIEDRONCE”Nad rzeczką spotkał się Żuczek z Biedroneczką.
A Biedronka taka mała,
w czarne kropki się ubrała.
Mówi Żuczek do Biedronki:Może przyjdziemy tu wieczorkiem
i usiądziemy pod muchomorkiem?
Napijemy się herbaty, powąchamy razem kwiaty.
Chwilę sobie pogadamy i słowika posłuchamy?Taki piękny mamy dzionek,
tak wspaniale gra skowronek.