Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków gr.2
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2025):
- Szukamy wiosny – Przedwiośnie.
- Woda i słońce.
- Czy to już wiosna?
- Powroty ptaków.
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:
- słucha uważnie opowiadania
- poprawnie odpowiada na pytania
- słucha wiersza
- rozwiązuje zagadki
- wypowiada się nt. obrazka
- liczy wyrazy w zdaniach
- dzieli wyrazy na sylaby
- wypowiada słowa rozpoczynające się na daną głoskę
- wymienia spółgłoski i samogłoski
- dokonuje analizy słuchowej wyrazów (głoska w nagłosie, wygłosie)
- zna znak graficzny liter ,,g,G, w,W, j,J”
- rozpoznaje i nazywa litery
- pisze po śladzie i samodzielnie
- opowiada treść obrazków
- wycina i układa obrazki wg kolejności zdarzeń
- układa opowiadanie do historyjki obrazkowej
- układa obrazek w całość
- jest sprawne manualnie
- samodzielnie wykonuje prace plastyczną
- rysuje kwiaty, zwierzęta
- kalkuje kształty chmur
- precyzyjnie odrysowuje i wycina
- porównuje faktury różnych materiałów
- lepi ptaka z plasteliny
- układa puzzle samodzielnie
- dba o porządek i czystość otoczenia
- jest sprawne ruchowo
- bierze aktywny udział w zabawach ruchowych
- wie jak ważne jest przebywanie na świeżym powietrzu
- zachowuje prawidłową postawę w czasie ćwiczeń
- aktywnie uczestniczy w zabawie
- przestrzega ustalonych wcześniej zasad dobrej zabawy
- śpiewa poznaną piosenkę
- rozpoznaje muzykę głośną i cichą
- określa charakter muzyki (wesoło, smutno)
- szybko reaguje na zmiany tempa i rytmu
- odtwarza podane rytmy na instrumentach perkusyjnych
- tworzy muzykę na instrumentach perkusyjnych do opowiadania o wiośnie
- zna znak graficzny liczby 10
- przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
- pisze liczbę 10 po śladzie
- dodaje i odejmuje w zakresie 10
- posługuje się pojęciami mniej, więcej, tyle samo
- przelicza tulipany i wpisuje cyfry
- prowadzi linię od najmniejszej cyfry do największej
- przelicza kwiaty , wpisuje odpowiedne znaki w działaniu
- posługuje się pojęciami związanymi z orientacją
- układa rytmy
- obserwuje i zauważa zmiany w pogodzie
- wymienia elementy pogody
- wymienia symptomy wiosny
- ma wiedzę nt. życia roślin
- wie co jest potrzebne roślinie do życia
- nazywa rozpoznane rośliny
- rozpoznaje głosy zwierząt
- wymienia nazwy dni tygodnia
- potrafi wypowiedzieć się nt. słońca
- wie jak można oszczędzać wodę
- zna zwyczaj topienia Marzany
- wie jak powstaje tęcza i jakie kolory wchodzą w jej skład
- wie jak wygląda bocian
- rozpoznaje ptaki poznane na zajęciach
- szuka określeń do słowa WIOSNA
II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: „Przedwiośnie” – muz. Jarosław Woźniewski, sł. Dorota Kossakowska- Słońce świeci na jasnym niebie,
wkoło ptaki głośno śpiewają.
Wszyscy ludzie już z utęsknieniem,
na przyjście wiosny czekają.
Ref.: A ona ciągle nie przychodzi,
a ona ciągle zapomina.
O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,
bo pora ciepła się zaczyna.
2. W świecie ptaków dziś poruszenie,
trzeba gniazda szybko budować.
Żeby zdążyć jeszcze przed latem,
pisklęta swoje wychowaćRef.: A ona ciągle nie przychodzi,
a ona ciągle zapomina.
O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,
bo pora ciepła się zaczyna.
III. Wiersz: WIERSZ : „Słońce i deszcz” Dorota KossakowskaSłoneczko świeci, świeci, świeci,
na pola, lasy i dzieci,
które biegają i skaczą
i deszczu dziś nie zobaczą.Deszcz pada, pada, pada,
na kwiaty w moim ogrodzie.
Podlewa trawy zielone,
bo zieleń jest teraz w modzie.