Co nowego w tym miesiącu (5-latki gr.II)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków gr.2

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2025):

    1. Szukamy wiosny – Przedwiośnie.
    2. Woda i słońce.
    3. Czy to już wiosna?
    4. Powroty ptaków.

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:

    • słucha uważnie opowiadania
    • poprawnie odpowiada na pytania
    • słucha wiersza
    • rozwiązuje zagadki
    • wypowiada się nt. obrazka
    • liczy wyrazy w zdaniach
    • dzieli wyrazy na sylaby
    • wypowiada słowa rozpoczynające się na daną głoskę
    • wymienia spółgłoski i samogłoski
    • dokonuje analizy słuchowej wyrazów (głoska w nagłosie, wygłosie)
    • zna znak graficzny liter ,,g,G, w,W, j,J”
    • rozpoznaje i nazywa litery
    • pisze po śladzie i samodzielnie
    • opowiada treść obrazków
    • wycina i układa obrazki wg kolejności zdarzeń
    • układa opowiadanie do historyjki obrazkowej
    • układa obrazek w całość
    • jest sprawne manualnie
    • samodzielnie wykonuje prace plastyczną
    • rysuje kwiaty, zwierzęta
    • kalkuje kształty chmur
    • precyzyjnie odrysowuje i wycina
    • porównuje faktury różnych materiałów
    • lepi ptaka z plasteliny
    • układa puzzle samodzielnie
    • dba o porządek i czystość otoczenia
    • jest sprawne ruchowo
    • bierze aktywny udział w zabawach ruchowych
    • wie jak ważne jest przebywanie na świeżym powietrzu
    • zachowuje prawidłową postawę w czasie ćwiczeń
    • aktywnie uczestniczy w zabawie
    • przestrzega ustalonych wcześniej zasad dobrej zabawy
    • śpiewa poznaną piosenkę
    • rozpoznaje muzykę głośną i cichą
    • określa charakter muzyki (wesoło, smutno)
    • szybko reaguje na zmiany tempa i rytmu
    • odtwarza podane rytmy na instrumentach perkusyjnych
    • tworzy muzykę na instrumentach perkusyjnych do opowiadania o wiośnie
    • zna znak graficzny liczby 10
    • przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
    • pisze liczbę 10 po śladzie
    • dodaje i odejmuje w zakresie 10
    • posługuje się pojęciami mniej, więcej, tyle samo
    • przelicza tulipany i wpisuje cyfry
    • prowadzi linię od najmniejszej cyfry do największej
    • przelicza kwiaty , wpisuje odpowiedne znaki w działaniu
    • posługuje się pojęciami związanymi z orientacją
    • układa rytmy
    • obserwuje i zauważa zmiany w pogodzie
    • wymienia elementy pogody
    • wymienia symptomy wiosny
    • ma wiedzę nt. życia roślin
    • wie co jest potrzebne roślinie do życia
    • nazywa rozpoznane rośliny
    • rozpoznaje głosy zwierząt
    • wymienia nazwy dni tygodnia
    • potrafi wypowiedzieć się nt. słońca
    • wie jak można oszczędzać wodę
    • zna zwyczaj topienia Marzany
    • wie jak powstaje tęcza i jakie kolory wchodzą w jej skład
    • wie jak wygląda bocian
    • rozpoznaje ptaki poznane na zajęciach
    • szuka określeń do słowa WIOSNA


    II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: „Przedwiośnie” – muz. Jarosław Woźniewski, sł. Dorota Kossakowska

    1. Słońce świeci na jasnym niebie,
      wkoło ptaki głośno śpiewają.
      Wszyscy ludzie już z utęsknieniem,
      na przyjście wiosny czekają.

    Ref.: A ona ciągle nie przychodzi,
    a ona ciągle zapomina.
    O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,
    bo pora ciepła się zaczyna.
     

    2. W świecie ptaków dziś poruszenie,
    trzeba gniazda szybko budować.
    Żeby zdążyć jeszcze przed latem,
    pisklęta swoje wychować

    Ref.: A ona ciągle nie przychodzi,
    a ona ciągle zapomina.
    O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,
    bo pora ciepła się zaczyna.

     


    III.
    Wiersz: WIERSZ : „Słońce i deszcz” Dorota Kossakowska

    Słoneczko świeci, świeci, świeci,
    na pola, lasy i dzieci,
    które biegają i skaczą
    i deszczu dziś nie zobaczą.

    Deszcz pada, pada, pada,
    na kwiaty w moim ogrodzie.
    Podlewa trawy zielone,
    bo zieleń jest teraz w modzie.