Co nowego w tym miesiącu (6-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (kwiecień 2025):

    • 1. Wielkanoc
    • 2. Wiosna na wsi
    • 3. Dbamy o przyrodę
    • 4. Polska-moja ojczyzna

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • wypowiada się zdaniami na temat zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery j, J: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • czyta wyrazy, łączy wyrazy, które się rymują
    • czyta tekst utworzony z poznanych liter
    • pisze litery j, J po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozwiązuje zadania matematyczne wykorzystując liczmany
    • poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
    • skreśla niewłaściwe wyniki wraz z towarzyszącą im literą; odczytuje wyraz powstały z pozostałych liter
    • określa wartość logiczną zdań
    • szyfruje życzenia świąteczne za pomocą wymyślonych przez siebie symboli
    • określa metrum piosenki Wielkanocne zamieszanie; taktuje na 4/4
    • odczytuje kody zapisane za pomocą strzałek, nakleja obrazki na kratownicy w odpowiednich miejscach
    • słucha prostych rytmów i układa je z wykorzystaniem kartek
    • wykonuje kartkę świąteczną techniką wydrapywania
    • formułuje życzenia wielkanocne poprawne pod względem gramatyczny
    • zna swój adres zamieszkania
    • numeruje obrazki historyjki według kolejności zdarzeń; opowiada historyjkę
    • wie, na czym polega zwyczaj polewania się wodą w lany poniedziałek
    • klasyfikuje sylwety wiaderek ze względu na rodzaj wzoru i ich liczbę
    • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach z mieszaniem kolorów, wyciąga wnioski
    • rozwiązuje krzyżówkę
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Wielkanocne zamieszanie
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • wymienia produkty wkładane do wielkanocnego koszyczka
    • podaje propozycję nowego symbolu świąt wielkanocnych
    • wykonuje pracę plastyczną Koszyczek wielkanocny według podanej instrukcji
    • „porusza w myśli” pisanką na kratownicy zgodnie z komendami
    • uzupełnia pola tak, aby w każdym z nich żadna pisanka nie mogła się powtórzyć
    • numeruje liczbami obrazki według kolejności zdarzeń; opowiada historyjkę
    • porównuje i ocenia wysokość drzew/ urządzeń terenowych
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • wypowiada się zdaniami na temat zwierząt z wiejskiego podwórka
    • klasyfikuje zwierzęta z wiejskiego podwórka ze względu na miejsce ich zamieszkania i spożywane pokarmy
    • wyjaśnia sens logiczny i znaczenie przysłów związanych ze zwierzętami hodowanymi na wsi
    • rozpoznaje i nazywa litery f, F: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • śpiewa zdanie na wymyśloną przez siebie melodię z równoczesnym wykonywaniem dowolnego tanecznego ruchu
    • pisze litery f, F po śladzie, a potem – samodzielnie
    • wymienia różne rodzaje wag, wie, gdzie są używane
    • porównuje masę wybranych przedmiotów i zwierząt; stosuje określenia: ciężki, lekki, cięższy od, lżejszy od, o takiej samej wadze
    • układania zadania do sytuacji przedstawionych na obrazkach, pisze odpowiednie liczby i znaki
    • potrafi rytmicznie poruszać się w rytmie muzyki
    • łączy grę na instrumencie perkusyjnym z elementem ruchu
    • rozwiązuje zagadki słuchowe
    • układa zagadki o zwierzętach z wiejskiego podwórka
    • czyta zdania, określa czy zdanie jest prawdziwe lub czy jest fałszywe
    • dostrzega zmiany w wyglądzie cienia rzucanego przez drzewo w różnych częściach dnia
    • określa kierunki poruszania się owieczki na kratownicy
    • nazywa prace wykonywane na wsi
    • nazywa wybrane narzędzia ogrodnicze i wyjaśnia ich zastosowanie
    • porównuje i określa wielkość i kształt liści różnych drzew i krzewów
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • dopowiada do nazw zwierząt kojarzące się z nimi słowo pochodzące z wiersza, z bajki, opowiadania
    • wykonuje pracę plastyczną według podanej instrukcji
    • współdziała z rówieśnikami podczas zabaw logicznych
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • rozumie konieczność dbania o Ziemię
    • wie, co to jest recykling i upcykling
    • rozpoznaje i nazywa litery ż, Ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • wie, do jakiego koloru pojemnika wrzucamy różne odpady
    • pisze litery ż, Ż po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozwiązuje proste zadania matematyczne, układa do nich działania i je odczytuje
    • reaguje na sygnały muzyczne wykonaniem ustalonego zadania
    • rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego
    • śpiewa piosenkę Nasza błękitna planeta
    • składa kartkę papieru na pół i formuje rulon
    • wyjaśnia rolę drzew dla ludzi i środowiska
    • wymienia części drzewa
    • rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • podaje przykłady przeciwdziałania skutkom zanieczyszczenia przyrody
    • dodaje w dostępnym dla siebie zakresie
    • tworzy ciągi liczbowe zgodnie z ustaloną regułą
    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • wypowiada się zdaniami na temat Polski, symboli narodowych; wskazuje Polskę na mapie Europy
    • rozpoznaje i nazywa litery h, H: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • czyta tekst utworzony z poznanych liter
    • pisze litery h, H po śladzie, a potem – samodzielnie
    • wie, że porównując ilość płynów w naczyniach, nie należy sugerować się jego wyglądem
    • wie, że płyny występują w butelkach: 0,5 l, 1 l, 1,5 l
    • tworzy nazwy nadrzędne do podanych nazw przedmiotów
    • wykonuje polecenia podczas zabaw przy muzyce, z wykorzystaniem rekwizytu
    • śpiewa piosenkę Moja Polsko
    • wie, skąd pochodzi nazwa naszego kraju; zna symbole narodowe
    • wyjaśnia znaczenie słowa stolica, wymienia nazwę stolicy Polski
    • rozpoznaje i nazywa ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie.
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Moja Polsko
    • rozróżnia strony – lewą i prawą
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • wie, kiedy obchodzony jest Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej
    • odwzorowuje podany wzór
    • rozwiązuje problemy logiczne, manipulując materiałami z bliskiego otoczenia

     

    II. Piosenka: „Moja Polsko” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

    1. Mieszkam w Polsce, której flaga jest biało-czerwona.
      Piękna, kiedy tak powiewa na Polaków domach.
      Godło ma te same barwy: białe i czerwone.
      A na godle ptak wspaniały – orzeł w złotej koronie.

    Ref.: Moja Polsko biało-czerwona,
    flagę i godło masz w tych samych kolorach.
    A mój hymn to „Mazurek Dąbrowskiego”.
    Na baczność stoję, gdy słucham hymnu tego.

    Moja Polsko, kraju rodzinny,
    nie zamienię ciebie na żaden inny.
    Jestem dzieckiem pięknej Polski –
    kraju najpiękniejszych dla mnie barw.
     

    1. To symbole narodowe: godło, hymn i flaga.
      Biją od nich blask wolności, duma i powaga.
      Który z nich jest najważniejszy? Trudno zdecydować.
      Wszystkie trzy są bardzo ważne, wszystkie chcą nam królować.

    Ref.: Moja Polsko biało-czerwona…

     

    III. Wiersz: Agaty Widzowskiej „Sen o Polsce”.

    Kiedy na Polskę popatrzę z góry,
    to z lotu ptaka ujrzę przez chmury
    zielone lasy, łąki i pola,
    skaliste Tatry, szkoły, przedszkola.
    We śnie pofrunę jak biały orzeł
    i wyląduję nad słonym morzem.

    Potem polecę hen, do Warszawy,
    poznam historię Warsa i Sawy,
    na brzegu Wisły odpocznę sobie,
    by w rytmie hymnu wyruszyć w drogę.
    W oddali ujrzę flagę znajomą,
    polską, ojczystą, biało-czerwoną.

    Odwiedzę dzieci, panią w przedszkolu,
    godło stworzymy z pięknych kolorów:
    na tle czerwonym ja, orzeł biały,
    w złotej koronie, z dziobem wspaniałym.
    Ze snu się zbudzę w najmilszym kraju,
    który tak bardzo dzieci kochają,

    i wtedy powiem:
    – Ach! Miałem sen,
    w nim byłem orłem.
    Już dużo wiem:
    znam flagę, godło, nasz hymn, stolicę,
    polskie legendy, parki, ulice,
    wierzby przy drodze, bociany wkoło…
    Niech nam się w Polsce żyje wesoło!