Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (kwiecień 2025):
- 1. Wielkanoc
- 2. Wiosna na wsi
- 3. Dbamy o przyrodę
- 4. Polska-moja ojczyzna
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- wypowiada się zdaniami na temat zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery j, J: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- czyta wyrazy, łączy wyrazy, które się rymują
- czyta tekst utworzony z poznanych liter
- pisze litery j, J po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozwiązuje zadania matematyczne wykorzystując liczmany
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- skreśla niewłaściwe wyniki wraz z towarzyszącą im literą; odczytuje wyraz powstały z pozostałych liter
- określa wartość logiczną zdań
- szyfruje życzenia świąteczne za pomocą wymyślonych przez siebie symboli
- określa metrum piosenki Wielkanocne zamieszanie; taktuje na 4/4
- odczytuje kody zapisane za pomocą strzałek, nakleja obrazki na kratownicy w odpowiednich miejscach
- słucha prostych rytmów i układa je z wykorzystaniem kartek
- wykonuje kartkę świąteczną techniką wydrapywania
- formułuje życzenia wielkanocne poprawne pod względem gramatyczny
- zna swój adres zamieszkania
- numeruje obrazki historyjki według kolejności zdarzeń; opowiada historyjkę
- wie, na czym polega zwyczaj polewania się wodą w lany poniedziałek
- klasyfikuje sylwety wiaderek ze względu na rodzaj wzoru i ich liczbę
- aktywnie uczestniczy w doświadczeniach z mieszaniem kolorów, wyciąga wnioski
- rozwiązuje krzyżówkę
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Wielkanocne zamieszanie
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wymienia produkty wkładane do wielkanocnego koszyczka
- podaje propozycję nowego symbolu świąt wielkanocnych
- wykonuje pracę plastyczną Koszyczek wielkanocny według podanej instrukcji
- „porusza w myśli” pisanką na kratownicy zgodnie z komendami
- uzupełnia pola tak, aby w każdym z nich żadna pisanka nie mogła się powtórzyć
- numeruje liczbami obrazki według kolejności zdarzeń; opowiada historyjkę
- porównuje i ocenia wysokość drzew/ urządzeń terenowych
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- wypowiada się zdaniami na temat zwierząt z wiejskiego podwórka
- klasyfikuje zwierzęta z wiejskiego podwórka ze względu na miejsce ich zamieszkania i spożywane pokarmy
- wyjaśnia sens logiczny i znaczenie przysłów związanych ze zwierzętami hodowanymi na wsi
- rozpoznaje i nazywa litery f, F: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- śpiewa zdanie na wymyśloną przez siebie melodię z równoczesnym wykonywaniem dowolnego tanecznego ruchu
- pisze litery f, F po śladzie, a potem – samodzielnie
- wymienia różne rodzaje wag, wie, gdzie są używane
- porównuje masę wybranych przedmiotów i zwierząt; stosuje określenia: ciężki, lekki, cięższy od, lżejszy od, o takiej samej wadze
- układania zadania do sytuacji przedstawionych na obrazkach, pisze odpowiednie liczby i znaki
- potrafi rytmicznie poruszać się w rytmie muzyki
- łączy grę na instrumencie perkusyjnym z elementem ruchu
- rozwiązuje zagadki słuchowe
- układa zagadki o zwierzętach z wiejskiego podwórka
- czyta zdania, określa czy zdanie jest prawdziwe lub czy jest fałszywe
- dostrzega zmiany w wyglądzie cienia rzucanego przez drzewo w różnych częściach dnia
- określa kierunki poruszania się owieczki na kratownicy
- nazywa prace wykonywane na wsi
- nazywa wybrane narzędzia ogrodnicze i wyjaśnia ich zastosowanie
- porównuje i określa wielkość i kształt liści różnych drzew i krzewów
- uczestniczy w instrumentacji piosenki
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- dopowiada do nazw zwierząt kojarzące się z nimi słowo pochodzące z wiersza, z bajki, opowiadania
- wykonuje pracę plastyczną według podanej instrukcji
- współdziała z rówieśnikami podczas zabaw logicznych
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- rozumie konieczność dbania o Ziemię
- wie, co to jest recykling i upcykling
- rozpoznaje i nazywa litery ż, Ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- wie, do jakiego koloru pojemnika wrzucamy różne odpady
- pisze litery ż, Ż po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozwiązuje proste zadania matematyczne, układa do nich działania i je odczytuje
- reaguje na sygnały muzyczne wykonaniem ustalonego zadania
- rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego
- śpiewa piosenkę Nasza błękitna planeta
- składa kartkę papieru na pół i formuje rulon
- wyjaśnia rolę drzew dla ludzi i środowiska
- wymienia części drzewa
- rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- podaje przykłady przeciwdziałania skutkom zanieczyszczenia przyrody
- dodaje w dostępnym dla siebie zakresie
- tworzy ciągi liczbowe zgodnie z ustaloną regułą
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- wypowiada się zdaniami na temat Polski, symboli narodowych; wskazuje Polskę na mapie Europy
- rozpoznaje i nazywa litery h, H: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- czyta tekst utworzony z poznanych liter
- pisze litery h, H po śladzie, a potem – samodzielnie
- wie, że porównując ilość płynów w naczyniach, nie należy sugerować się jego wyglądem
- wie, że płyny występują w butelkach: 0,5 l, 1 l, 1,5 l
- tworzy nazwy nadrzędne do podanych nazw przedmiotów
- wykonuje polecenia podczas zabaw przy muzyce, z wykorzystaniem rekwizytu
- śpiewa piosenkę Moja Polsko
- wie, skąd pochodzi nazwa naszego kraju; zna symbole narodowe
- wyjaśnia znaczenie słowa stolica, wymienia nazwę stolicy Polski
- rozpoznaje i nazywa ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie.
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Moja Polsko
- rozróżnia strony – lewą i prawą
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wie, kiedy obchodzony jest Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej
- odwzorowuje podany wzór
- rozwiązuje problemy logiczne, manipulując materiałami z bliskiego otoczenia
II. Piosenka: „Moja Polsko” (sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Mieszkam w Polsce, której flaga jest biało-czerwona.
Piękna, kiedy tak powiewa na Polaków domach.
Godło ma te same barwy: białe i czerwone.
A na godle ptak wspaniały – orzeł w złotej koronie.
Ref.: Moja Polsko biało-czerwona,
flagę i godło masz w tych samych kolorach.
A mój hymn to „Mazurek Dąbrowskiego”.
Na baczność stoję, gdy słucham hymnu tego.Moja Polsko, kraju rodzinny,
nie zamienię ciebie na żaden inny.
Jestem dzieckiem pięknej Polski –
kraju najpiękniejszych dla mnie barw.
- To symbole narodowe: godło, hymn i flaga.
Biją od nich blask wolności, duma i powaga.
Który z nich jest najważniejszy? Trudno zdecydować.
Wszystkie trzy są bardzo ważne, wszystkie chcą nam królować.
Ref.: Moja Polsko biało-czerwona…
III. Wiersz: Agaty Widzowskiej „Sen o Polsce”.
Kiedy na Polskę popatrzę z góry,
to z lotu ptaka ujrzę przez chmury
zielone lasy, łąki i pola,
skaliste Tatry, szkoły, przedszkola.
We śnie pofrunę jak biały orzeł
i wyląduję nad słonym morzem.
Potem polecę hen, do Warszawy,
poznam historię Warsa i Sawy,
na brzegu Wisły odpocznę sobie,
by w rytmie hymnu wyruszyć w drogę.
W oddali ujrzę flagę znajomą,
polską, ojczystą, biało-czerwoną.Odwiedzę dzieci, panią w przedszkolu,
godło stworzymy z pięknych kolorów:
na tle czerwonym ja, orzeł biały,
w złotej koronie, z dziobem wspaniałym.
Ze snu się zbudzę w najmilszym kraju,
który tak bardzo dzieci kochają,i wtedy powiem:
– Ach! Miałem sen,
w nim byłem orłem.
Już dużo wiem:
znam flagę, godło, nasz hymn, stolicę,
polskie legendy, parki, ulice,
wierzby przy drodze, bociany wkoło…
Niech nam się w Polsce żyje wesoło!