Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (styczeń 2025):
- Temat- Mijają dni, miesiące, lata
- Temat- Zima i zwierzęta
- Temat- Babcia i dziadek
- Temat- Karnawał
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- wypowiada się zdaniami na określony temat
- rozumie pojęcie czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery s, S: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- rozwiązuje krzyżówkę, odczytuje hasło
- czyta wypowiedzenia; wykonuje do nich ilustrację
- pisze litery s, S po śladzie, a potem – samodzielnie
- wskazuje pełne godziny na zegarze
- rozpoznaje i nazywa wybrane mierniki czasu od starożytności do dnia dzisiejszego
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- dostrzega, że sylwetka człowieka zmienia się w miarę upływu czasu
- pisze po śladach poznanych liter
- potrafi zaśpiewać wymyśloną przez siebie melodię do proponowanego tekstu
- podaje charakterystyczne cechy pór roku
- wymienia nazwy miesięcy należących do danej pory roku
- wymienia nazwy miesięcy
- wie, czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć; zakłada hodowlę tulipana
- dzieli się spostrzeżeniami poczynionymi podczas obserwowania płatków śniegu przez szkło powiększające
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Czasolot
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wie, do czego służy kalendarz
- poprawnie wypowiada się w czasach przyszłym i przeszłym
- wykonuje pracę plastyczną Moje pudełko wspomnień według podane instrukcji
- uzupełnia ciągi liczbowe w poznanym zakresie
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uzupełnia bajkową kartę przedszkolaka odpowiednią naklejką
- uzupełnia kalendarz obserwacji wzrostu tulipana
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- rozumie konieczność dokarmiania ptaków zimą
- stosuje w wypowiedzi wyrażenia przyimkowe
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery n, N: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- recytuje tekst ilustrując go ruchem
- czyta pary wyrazów; określa, czym się one różnią
- wypowiada się na temat cech ptaków na przykładzie gila
- pisze litery n, N po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje znak matematyczny +; poprawnie stosuje znaki + i = w sytuacjach zadaniowych
- rozpoznaje liczby 07
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- potrafi wykonać rytmiczne ruchy i gesty do muzyki klasycznej
- swobodnie porusza się w rytmie muzyki w przestrzeni
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiska leśnego
- wyjaśnia, na czym polega praca leśnika
- uzupełnia pola obrazkami z naklejek według podanych kodów
- pisze po śladach poznanych liter
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- nakleja obrazki na podanych polach kratownicy; określa na którym polu znajduje się zając
- wymienia przysmaki zwierząt leśnych
- aktywnie uczestniczy w doświadczeniach i zabawach badawczych
- uczestniczy w instrumentacji utworu Gawot Françoisa-Josepha Gosseca
- rozgrywa w małym zespole grę planszową
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- uczestniczy w zabawach integracyjnych prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- nazywa wybrane zwierzęta zamieszkujące Arktykę
- wykonuje pracę plastyczną Niedźwiedź polarny według podanej instrukcji
- zapamiętuje i wskazuje położenie obiektów podczas gry w memory
- prawidłowo posługuje się liczebnikami
- śpiewa piosenkę Dokarmiamy zwierzęta
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uzupełnia bajkową kartę przedszkolaka odpowiednią naklejką
- uzupełnia kalendarz obserwacji wzrostu tulipana
- odpowiada na pytania Co by było gdyby…?
- wie, w jakim miesiącu obchodzony jest Dzień Babci i Dzień Dziadka
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny; wymienia stopnie pokrewieństwa w rodzinie
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery b, B: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- dostrzega zależność właściwości fizycznych śniegu od warunków atmosferycznych
- czyta teksty utworzone z poznanych liter
- opisuje swoją babcię używając jak najwięcej określeń przymiotnikowych
- pisze litery b, B po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 8
- liczy w dostępnym dla siebie zakresie
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- opisuje swojego dziadka używając jak najwięcej określeń przymiotnikowych
- nakleja litery według podanego kodu, czyta powstałe wyrazy
- pisze cyfrę 8 po śladach a potem – samodzielnie
- wykonuje improwizacje ruchowe do muzyki z użyciem rekwizytu
- rozwiązuje zagadki
- opisuje wygląd swojej babci i swojego dziadka
- recytuje wiersz Kocham babcię
i dziadka - określa kierunki narysowanych strzałek i rysuje kod
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- wypowiada się na temat czasu spędzanego z dziadkami
- wykonuje słodki poczęstunek dla babci i dziadka
- śpiewa piosenkę Moi kochani
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wykonuje prace plastyczne Prezenty dla babci i dziadka według podanej instrukcji
- dodaje w dostępnym dla siebie zakresie
- aktywnie uczestniczy w spotkaniu z babciami i dziadkami w przedszkolu
- uzupełnia kalendarz obserwacji wzrostu tulipana
- rysuje elementy, które zapamiętało podczas oglądania obrazka
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- uczestniczy w tworzeniu mapy myśli Jak zorganizować bal karnawałowy?
- czyta tekst utworzony z poznanych liter
- układa zdanie z rozsypanki sylabowej
- wymienia tradycje karnawałowe charakterystyczne dla Polski i innych miejsc na świecie
- reaguje ustalonymi ruchami na dźwięki grane na instrumentach w różnym tempie
- opisuje swój wymarzony strój na bal karnawałowy
- porównuje liczbę elementów w zbiorach stosując znaki: <, >, =.
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- wykonuje taniec z maską
- rozwiązuje zagadki
- bierze udział w zabawach słownych
- pisze po śladach poznanych liter
- czyta wyrazy; układa zdanie z wybranym wyrazem
- rozwiązuje krzyżówkę, odczytuje hasło
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- bierze udział w wykonywaniu eksperymentów, wyciąga wnioski
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Bale w karnawale według wskazówek N.
- wykonuje maskę karnawałową; przewleka przez dziurkę gumkę lub wstążkę
- liczy w dostępnym dla siebie zakresie
- współdziała w zespole podczas zabawy matematycznej Dwie wieże
- uczestniczy w podsumowaniu projektu
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
II. Wiersz: Krystyny Datkun Czerniak – „Pracowita zima”.
Drogi Dziadku, tak się cieszę,
że takiego dziadka mam.
Z Tobą zawsze łowię ryby,
w gry planszowe chętnie gram.Kiedy coś mi się popsuje,
Ty narzędzi wyjmiesz stos.
Wszystko szybko zreperujesz,
dzięki Tobie nie mam trosk.Dziś święto Twoje, dziś Twój dzień,
niech wszystkie troski odejdą w cień.
Bądź zdrowy i żyj mi sto lat,
upiększając mój dziecięcy świat.Droga Babciu, tak się cieszę,
że ja taką babcię mam.
Za te wszystkie wspólne chwile,
dziś laurkę Tobie dam.Z Tobą zawsze jest wesoło,
lubię, gdy się spotykamy,
na wycieczkach rowerowych
okolice podziwiamy.Dziś święto Twoje, dziś Twój dzień,
niech wszystkie troski odejdą w cień.III. Piosenka: „Bale w karnawale” (sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Karnawał trwa i czas zakładać stroje,
super przebrania, peruki i maski.
Tutaj królewny, tam koty i kowboje,
wróżki i duszki, i tygrysy w paski.
Ref.: Ach, te bale w karnawale, gdy muzyki słychać granie.
Szelest strojów, serpentyny, w tańcu wielkie wirowanie.
Błyski świateł, zapach ciasta, radość wielką w sercu mamy.
I pokazy sztucznych ogni zawsze chętnie oglądamy.Szkoda, że karnawał tak niedługo trwa,
bo zabawę lubią wszyscy, lubisz ty i ja.- Cudowny czas, magiczny i baśniowy,
gdy tak wokoło jest świat jakby nowy.
Gdy obok tańczą superbohaterowie
i gdy żarciki tylko mamy w głowie.
Ref.: Ach, te bale