Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2025):
- Jesteśmy Europejczykami
- Mamy różne charaktery
- Łąka w maju
- Święto Rodziców
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- określa różnice między miastem a wsią
- wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania
- uczestniczy w przygotowaniu albumu swojej miejscowości
- pisze po śladach poznanych liter
- zna monety o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5zł i banknot 10 zł
- wykonuje proste obliczenia pieniężna
- układa proste wyrazy z rozsypanki literowej
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- reaguje ze zrozumieniem na ustalone sygnały muzyczne
- wskazuje na mapie Europy wybrane państwa należące do Unii Europejskiej, odczytuje ich nazwy
- rozpoznaje symbole Unii Europejskiej: flagę i maskotkę
- odszyfrowuje nazwy wybranych krajów UE według podanego kodu
- potrafi użyć słowa sąsiad w różnym znaczeniu
- czyta nazwy państw, które graniczą z Polską
- powtarza powitania, w języku państw sąsiadujących z Polską
- skacze na skakance
- odpowiada na pytania podsumowujące działania Roszpunki i księcia
- wyjaśnia wieloznaczność wybranych słów
- tworzy pracę plastyczną przestrzenną według podanej instrukcji
- tworzy drogę za pomocą symboli
- stosuje słownictwo określające położenie obiektów w przestrzeni
- porównuje pojemność różnych słoików mierząc ilość piasku wspólną miarą
- śpiewa piosenkę Europa i ja
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- określa swój aktualny nastrój i go uzasadnia
- nazywa emocje i uczucia, wiąże je z konkretnymi sytuacjami
- rozwiązuje krzyżówkę obrazkowo-literową
- próbuje wyjaśnić, co oznacza słowo nastrój
- próbuje wyjaśnić, czym są wybrane wartości związane z zachowaniami społecznymi
- rozwiązuje zadania metodą symulacji wykorzystując kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi
- poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
- koloruje w kołach po prawej stronie karty te same pola, które są pokolorowane w kołach po lewej stronie karty
- potrafi gestem, ruchem, mimiką wyrażać swoje emocje podczas zabaw przy muzyce
- rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
- rozpoznaje symbole oznaczające miejsca parkingowe: dla osób z niepełnosprawnością ruchową i dla osób z małymi dziećmi
- czyta wyrazy, układa z nich proste zdania
- podaje przykłady dobrych uczynków
- współpracuje podczas tworzenia grupowej pracy plastycznej
- podaje przykłady rozwiązań sytuacji problemowych dotyczących pomocy potrzebującym
- gra na instrumencie perkusyjnym według instrukcji N.
- numeruje obrazki zgodnie z kolejnością wydarzeń w przeczytanym z N. tekście
- układa historyjkę do 3 obrazków i ją opowiada
- uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
- wyraża wybraną emocję, nie używając słów
- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- jest skoncentrowane podczas zorganizowanych działań edukacyjnych
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- orientuje się na kartce papieru
- wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt
- odszukuje 10 różnic między dwoma obrazkami
- zna zasady obowiązujące podczas pobytu na łące i je przestrzega
- rozpoznaje i nazywa wybrane kwiaty i zioła rosnące na łące i występujące na niej zwierzęta
- przygotowuje rośliny do suszenia
- określa charakter melodii piosenki Wiosna na łące, jej budowę oraz metrum
- rozwiązuje zadania metodą symulacji wykorzystując kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi
- buduje zdanie poprawne pod względem gramatycznym, określające położenie sylwety owada
- wykonuje ruchy w rytmie melodii piosenki z użyciem szyfonowej chustki
- współdziała z rówieśnikami podczas wykonywania ustalonego układu tanecznego w rytmie walczyka
- pisze po śladach poznanych liter
- czyta wyrazy – nazwy roślin i zwierząt
- potrafi ze zrozumieniem wykonać polecenia N. podczas zabaw przy muzyce
- wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące
- dostrzega symetrię w kształtach owadów.
- prowadzi dialog: zadaje pytanie i odpowiada na nie, podczas zabawy tematycznej Z wizytą na łące
- dzieli kolory na barwy ciepłe i barwy zimne
- maluje łąkę techniką malowania tiulem
- wie, jak powstaje tęcza; wymienia kolory występujące w tęczy
- uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
- wymienia nazwy wybranych roślin zielnych
- koduje i odkodowuje symbole przedstawiające ruch
- śpiewa piosenkę Wiosna na łące
- czyta wyrazy, układa je z rozsypanki literowej
- podaje określenia przymiotnikowe opisujące wygląd mamy i wygląd taty
- wie, co to jest portret
- wykonuje portrety swoich rodziców pastelami olejnymi
- rozwiązuje zadania matematyczne
- czyta opisy, koloruje ramki wokół zdjęć, które do nich pasują
- rozwiązuje krzyżówkę obrazkowo literową
- śpiewa piosenkę Moi kochani rodzice
- płynnie porusza się w rytmie piosenki
- opisuje rolę ojca w swoim życiu, wymienia czynności, w których może pomóc tacie
- recytuje wiersz Mama i tata i rymowanki na powitanie i pożegnanie
- wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji
- formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym
- zna zasady bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw
- obserwuje chmury i określa ich kształty
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Moi kochani rodzice
- uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
- wykonuje prace plastyczne według podanych instrukcji
- szuka reguły matematycznej
- czyta zdania, określa ich wartość logiczną
II. Piosenka: Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
- Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!- Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
- Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
III. Wiersz: Moniki Czoik-Nowickiej „Nasze emocje”Mieszkają w nas i często się zmieniają,
to emocje, tak je wszyscy nazywają.
Są potrzebne, bo dzięki nim się uczymy,
jak panować nad złością, gdy się z kimś pokłócimy.Jakie to piękne uczucie, gdy się radujemy
i przez dłuższy czas tylko się śmiejemy.
Gdy jest nam źle, smutni się czujemy,
właśnie wtedy przytulenia potrzebujemy.Wyczuwamy strach, czasami niepokój,
bliskość przyjaciela daje nam wtedy spokój.
I tak różne emocje w nas się przeplatają –
czasem przeszkadzają, czasem pomagają.Trzeba je zaakceptować i w zgodzie z nimi żyć.
Wydobywać te dobre, a o tych złych głośno mówić.