Co nowego w tym miesiącu (6-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2025):

    1. Jesteśmy Europejczykami
    2. Mamy różne charaktery
    3. Łąka w maju
    4. Święto Rodziców

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • określa różnice między miastem a wsią
    • wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania
    • uczestniczy w przygotowaniu albumu swojej miejscowości
    • pisze po śladach poznanych liter
    • zna monety o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5zł i banknot 10 zł
    • wykonuje proste obliczenia pieniężna
    • układa proste wyrazy z rozsypanki literowej
    • poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
    • reaguje ze zrozumieniem na ustalone sygnały muzyczne
    • wskazuje na mapie Europy wybrane państwa należące do Unii Europejskiej, odczytuje ich nazwy
    • rozpoznaje symbole Unii Europejskiej: flagę i maskotkę
    • odszyfrowuje nazwy wybranych krajów UE według podanego kodu
    • potrafi użyć słowa sąsiad w różnym znaczeniu
    • czyta nazwy państw, które graniczą z Polską
    • powtarza powitania, w języku państw sąsiadujących z Polską
    • skacze na skakance
    • odpowiada na pytania podsumowujące działania Roszpunki i księcia
    • wyjaśnia wieloznaczność wybranych słów
    • tworzy pracę plastyczną przestrzenną według podanej instrukcji
    • tworzy drogę za pomocą symboli
    • stosuje słownictwo określające położenie obiektów w przestrzeni
    • porównuje pojemność różnych słoików mierząc ilość piasku wspólną miarą
    • śpiewa piosenkę Europa i ja
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • określa swój aktualny nastrój i go uzasadnia
    • nazywa emocje i uczucia, wiąże je z konkretnymi sytuacjami
    • rozwiązuje krzyżówkę obrazkowo-literową
    • próbuje wyjaśnić, co oznacza słowo nastrój
    • próbuje wyjaśnić, czym są wybrane wartości związane z zachowaniami społecznymi
    • rozwiązuje zadania metodą symulacji wykorzystując kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi
    • poznaje możliwości swojego ciała podczas aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach gimnastycznych
    • koloruje w kołach po prawej stronie karty te same pola, które są pokolorowane w kołach po lewej stronie karty
    • potrafi gestem, ruchem, mimiką wyrażać swoje emocje podczas zabaw przy muzyce
    • rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
    • rozpoznaje symbole oznaczające miejsca parkingowe: dla osób z niepełnosprawnością ruchową i dla osób z małymi dziećmi
    • czyta wyrazy, układa z nich proste zdania
    • podaje przykłady dobrych uczynków
    • współpracuje podczas tworzenia grupowej pracy plastycznej
    • podaje przykłady rozwiązań sytuacji problemowych dotyczących pomocy potrzebującym
    • gra na instrumencie perkusyjnym według instrukcji N.
    • numeruje obrazki zgodnie z kolejnością wydarzeń w przeczytanym z N. tekście
    • układa historyjkę do 3 obrazków i ją opowiada
    • uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
    • wyraża wybraną emocję, nie używając słów
    • rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
    • jest skoncentrowane podczas zorganizowanych działań edukacyjnych
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • orientuje się na kartce papieru
    • wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt
    • odszukuje 10 różnic między dwoma obrazkami
    • zna zasady obowiązujące podczas pobytu na łące i je przestrzega
    • rozpoznaje i nazywa wybrane kwiaty i zioła rosnące na łące i występujące na niej zwierzęta
    • przygotowuje rośliny do suszenia
    • określa charakter melodii piosenki Wiosna na łące, jej budowę oraz metrum
    • rozwiązuje zadania metodą symulacji wykorzystując kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi
    • buduje zdanie poprawne pod względem gramatycznym, określające położenie sylwety owada
    • wykonuje ruchy w rytmie melodii piosenki z użyciem szyfonowej chustki
    • współdziała z rówieśnikami podczas wykonywania ustalonego układu tanecznego w rytmie walczyka
    • pisze po śladach poznanych liter
    • czyta wyrazy – nazwy roślin i zwierząt
    • potrafi ze zrozumieniem wykonać polecenia N. podczas zabaw przy muzyce
    • wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące
    • dostrzega symetrię w kształtach owadów.
    • prowadzi dialog: zadaje pytanie i odpowiada na nie, podczas zabawy tematycznej Z wizytą na łące
    • dzieli kolory na barwy ciepłe i barwy zimne
    • maluje łąkę techniką malowania tiulem
    • wie, jak powstaje tęcza; wymienia kolory występujące w tęczy
    • uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
    • wymienia nazwy wybranych roślin zielnych
    • koduje i odkodowuje symbole przedstawiające ruch
    • śpiewa piosenkę Wiosna na łące
    • czyta wyrazy, układa je z rozsypanki literowej
    • podaje określenia przymiotnikowe opisujące wygląd mamy i wygląd taty
    • wie, co to jest portret
    • wykonuje portrety swoich rodziców pastelami olejnymi
    • rozwiązuje zadania matematyczne
    • czyta opisy, koloruje ramki wokół zdjęć, które do nich pasują
    • rozwiązuje krzyżówkę obrazkowo literową
    • śpiewa piosenkę Moi kochani rodzice
    • płynnie porusza się w rytmie piosenki
    • opisuje rolę ojca w swoim życiu, wymienia czynności, w których może pomóc tacie
    • recytuje wiersz Mama i tata i rymowanki na powitanie i pożegnanie
    • wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji
    • formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym
    • zna zasady bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw
    • obserwuje chmury i określa ich kształty
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Moi kochani rodzice
    • uczestniczy w tworzeniu nowej wersji bajki z wybranym bohaterem
    • wykonuje prace plastyczne według podanych instrukcji
    • szuka reguły matematycznej
    • czyta zdania, określa ich wartość logiczną

     

    II. Piosenka: Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

    1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
      w kwiecistej sukience,
      budzi maki i stokrotki,
      jaskry i kaczeńce.

    Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
    świeci ciepłe słońce,
    w rosie kąpią się biedronki.
    Wiosna już na łące!

    1. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
      da dziś pierwszy koncert.
      Tańczą pszczoły i motyle,
      żabki i chrabąszcze.

    Ref.: Ptaki…

    1. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
      tańczą i śpiewają,
      nawet krecik wyszedł z norki,
      z myszką pląsa żwawo.

    Ref.: Ptaki…


    III. Wiersz: Moniki Czoik-Nowickiej „Nasze emocje”

    Mieszkają w nas i często się zmieniają,
    to emocje, tak je wszyscy nazywają.
    Są potrzebne, bo dzięki nim się uczymy,
    jak panować nad złością, gdy się z kimś pokłócimy.

    Jakie to piękne uczucie, gdy się radujemy
    i przez dłuższy czas tylko się śmiejemy.
    Gdy jest nam źle, smutni się czujemy,
    właśnie wtedy przytulenia potrzebujemy.

    Wyczuwamy strach, czasami niepokój,
    bliskość przyjaciela daje nam wtedy spokój.
    I tak różne emocje w nas się przeplatają –
    czasem przeszkadzają, czasem pomagają.

    Trzeba je zaakceptować i w zgodzie z nimi żyć.
    Wydobywać te dobre, a o tych złych głośno mówić.