Co nowego w tym miesiącu (5-latki gr.I)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków gr.1

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (listopad 2024):

    • Temat 1: W co się bawić, kiedy pada deszcz?
    • Temat 2: Mały patriota
    • Temat 3: Mój przyjaciel miś
    • Temat 4: Domowe zwierzęta

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:

    • -liczy wyrazy w zdaniach
    • -zna znak graficzny litery d, D
    • -układa schematy wyrazów
    • -prawidłowo posługuje się kredkami
    • -zauważa różnice w wyglądzie domów
    • -prawidłowo powtarza zgłoski
    • -precyzyjnie rysuje szlaczki i litery
    • -wypowiada się nt. obrazka
    • -dzieli nazwy na sylaby
    • -pisze po śladzie i samodzielnie
    • -zna symbole narodowe
    • – opowiada treść legendy o Lechu, Czechu i Rusie
    • -zna treść hymnu
    • -potrafi zachować właściwą postawę podczas śpiewania hymnu
    • -zauważa na państwowych budynkach symbole narodowe
    • -określa miejsce danej głoski
    • -wypowiada słowa rozpoczynające się na daną głoskę
    • -dobrze przelicza
    • -czyta podpisy do obrazków
    • -aktywnie i chętnie uczestniczy w zajęciu muzycznym
    • -szybko reaguje na zmiany tempa i rytmu
    • -zachowuje wierność kolorystyki godła
    • -posługuje się określeniami długi, krótki, dłuższy, krótszy
    • -rozpoznaje litery i czyta sylaby i wyrazy
    • -zna datę Narodowego Święta Niepodległości
    • -wie kto to był Józef Piłsudski
    • -układa zdania
    • -koloruje wg wzoru
    • -przestrzega ustalonych wcześniej zasad dobrej zabawy
    • -precyzyjnie rysuje po śladzie i ozdabia wg pomysłu
    • -zna znak graficzny litery Y,y
    • -dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej wyrazu „domy”
    • -wycina precyzyjnie określone kształty
    • -samodzielnie tworzy pracę
    • -bezpiecznie zachowuje się w czasie spaceru
    • -wyszukuje literę y w wyrazach
    • -wymienia spółgłoski i samogłoski
    • -słucha z uwagą opowiadania
    • -rozpoznaje emocje
    • -formułuje właściwe wnioski
    • -śpiewa poznaną piosenkę
    • -porusza się w rytm melodii
    • -obserwuje i wypowiada się nt. zauważonych zmian
    • -rysuje przedmioty , których nazwy zawierają głoskę y
    • -pisze precyzyjnie
    • -zna znak graficzny cyfry 0
    • -przelicza liczebnikami głównymi
    • -precyzyjnie rysuje
    • -pisze cyfrę 0 po śladzie
    • -zna instrumenty perkusyjne
    • -potrafi skupić uwagę
    • -wyróżnia głoski w nagłosi
    • -rozwiązuje zagadki
    • -wymieni szczegóły jesiennej pogody
    • -zauważa zmiany w przyrodzie
    • -układa rytmy z tworzywa przyrodniczego
    • -dokonuje analizy słuchowej wyrazów
    • -przestrzega ustalonych wcześniej zasad dobrej zabawy
    • -układa rymy do podanych słów
    • -stawia się na zbiórki i ćwiczy z innymi
    • -zna znak graficzny litery l, L
    • -pisze literę y po śladzie
    • -dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej wyrazu „domy”
    • -wyszukuje literę y w wyrazach
    • -prawidłowo powtarza dźwięki
    • -zna historie powstania pluszowego misia
    • -wymienia kilka znanych postaci (Jogi, Puchatek……)
    • -prawidłowo posługuje się ołówkiem
    • -szuka wyrazów przeciwnych
    • -dorysuje uszy, nos…..,
    • -przelicza elementy zbiorów
    • -wypowiada się nt. dzisiaj poznanego niedźwiedzia, jego wyglądu, zwyczajów
    • -rozpoznaje i nazywa litery
    • -zna zabawę „Stary niedźwiedź”
    • -lepi z plasteliny misia
    • -słucha uważnie opowiadania
    • -słucha poleceń ruchowych nauczyciela
    • -nazywa rozpoznane rośliny
    • -wycina obrazki i układa je wg kolejności zdarzeń
    • -tworzy opowiadanie do historyjki
    • -dba o porządek wokół siebie
    • -rozpoznaje głosy zwierząt
    • -zna znak graficzny litery K,k
    • -dokonuje analizy słuchowo-wzrokowej wyrazów
    • -wypowiada się nt. zwierząt
    • -kończy słowa na określoną sylabę
    • -wypowiada się dłuższymi zdaniami
    • -jest opiekuńcze wobec zwierząt
    • -kalkuje sylwety zwierząt
    • -wycina precyzyjnie określone kształty
    • -dba o estetykę pracy
    • -zauważa zmiany w pogodzie
    • -rysuje portret zwierzątka
    • -nazywa różne gatunki żółwia
    • -potrafi opowiedzieć o jego trybie życia

     

    II. Piosenka: „Deszcz” – muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska

    1. Deszcz pada dziś od rana,
      już zmoczył cały świat.
      Deszcz lubią wszystkie drzewa,
      i nawet mały kwiat

    Ref: Kap, kap, plum, plum,
    kap, kap, plum, plum /2x
    deszczowa brzmi muzyka.

    Kap, kap, plum, plum,
    kap, kap, plum, plum /2x
    za chmurą słońce znika.

    2. Deszczowe chmury płyną,
    a słońce smacznie śpi.
    Gdzieś pod kamieniem małym,
    o deszczu mrówka śni.

    Ref: Kap, kap…

    3. Dziś idę po kałużach,
    podziwiam mokry świat.
    Spoglądam w niebo szare,
    bo deszczyk to mój brat.

    Ref: Kap, kap…

    III. Wiersz: „Deszczowa muzyka” –  wiersz Doroty Kossakowskiej.

    Deszcz od rana pada,
    leje się strużkami.
    Na wszystkich chodnikach,
    woda pod nogami.

    Dzwoni w szyby okien,
    stuka w parapety.
    Zmoczył dwa sweterki,
    i cztery skarpety.

    Granie kropelkowe,
    wkoło się roznosi.
    A malutka muszka,
    o słoneczko prosi.