Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (październik 2024):
- Temat – Idzie jesień przez ogród i sad.
- Temat – Idzie jesień do zwierząt.
- Temat – Skąd mamy te produkty.
- Temat – Idzie jesień z deszczem.
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- odpowiada na pytania; wypowiada się zdaniami
- wzbogaca swoją wiedzę na temat życia i zwyczajów jeża, osy, szerszenia
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery o, O: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- łączy pierwsze głoski z nazw zdjęć, wymienia powstałe słowo
- pisze litery o, O po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje zapisy cyfrowe liczb 1, 2
- liczy w poznanym zakresie
- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- segreguje liście według dwóch cech percepcyjnych
- orientuje się na kartce papieru
- pisze cyfry 1, 2 po śladach a potem – samodzielnie
- uczestniczy w zabawach z piosenką „Dary jesieni”
- dzieli nazwy owoców na głoski
- układa zdania z nazwami owoców
- tworzy nazwiska od nazw owoców
- rozróżnia strony – lewą i prawą
- rozpoznaje owoce wykorzystując zmysły
- odpowiada na pytania badawcze
- uczestniczy w instrumentacji piosenki Dary jesieni
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- podejmuje próby wymienienia wartości odżywczych wybranych produktów
- wykonuje pracę plastyczną zgodnie z instrukcją
- dostrzega rytm w ułożonym wzorze z owoców i warzyw i go kontynuuje
- łączy elementy realistyczne i fikcyjne
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- uzupełnia bajkową kartę przedszkolaka odpowiednią naklejką
- uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
- wyjaśnia, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy
- porządkuje sylwet zwierząt według ustalonego kryterium
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery a, A: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- określa nastrój, budowę i metrum piosenki Jesienna zagadka
- pisze litery a, A po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 3
- pisze cyfrę 3 po śladach a potem – samodzielnie
- uczestniczy w zabawach z piosenką „Jesienna zagadka”
- uczestniczy we wspólnych układaniu obrazków historyjki o jeżu zgodnie z kolejnością zdarzeń
- koduje drogę jeża do kopczyka liści za pomocą strzałek
- wie, jak powstaje cień
- bada właściwości jakościowe różnych gatunków orzechów
- rozpoznaje i nazywa odgłosy dochodzące z otoczenia
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wykonuje pracę plastyczną
- nazywa kierunki: prawa, lewa, góra, dół
- nazywa i rozumie znaczenie umownych symboli
- śpiewa piosenkę „Jesienna zagadka”
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- wie, na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza i z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
- rozpoznaje i nazywa litery m, M: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- czyta rebusy sylabowo-obrazowe
- pisze litery m, M po śladzie, a potem – samodzielnie
- określa cechy prostokąta
- posługuje się liczebnikami w aspekcie porządkowym w dostępnym dla siebie zakresie
- składa kartkę na pół kilka razy, każdorazowo określając jej kształt
- liczy w poznanym zakresie; wpisuje w puste pola odpowiednie liczby
- uczestniczy w zabawach z piosenką „Jak to z chlebem było”
- wypowiada się na temat poszczególnych etapów produkcji chleba
- wymienia produkty, które otrzymuje się z wełny
- bada właściwości mąki i wełny za pomocą zmysłów i je wymienia
- ocenia wartość logiczną zdań
- uczestniczy w instrumentacji piosenki „Jak to z chlebem było”
- rysuje szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- wie, z czego i jak otrzymujemy papier
- zaznacza kolejność zdarzeń wpisując w okienka odpowiednie liczby
- uczestniczy w zabawie twórczej „Co by było, gdyby…?”
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
- rozpoznaje i nazywa litery e, E: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
- reaguje ruchem na ustalone sygnały
- pisze litery e, E po śladzie, a potem – samodzielnie
- rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 4
- posługuje się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w poznanym zakresie
- wie, które przedmioty pływają, a które toną w wodzie
- pisze cyfrę 4 po śladach a potem – samodzielnie
- potrafi zaśpiewać piosenkę , stosując zmiany dynamiczne
- z łatwością manipuluje rekwizytem podczas zabawy z piosenką „Psotny deszczyk”
- poprawnie odmienia rzeczowniki, stosuje określenia przymiotnikowe, podaje antonimy
- kalkuje elementy tworząc z nich jesienne szlaczki, koloruje je
- rozwiązuje zagadkę
- wymienia pożyteczne i szkodliwe działania wiatru
- bada kierunek i natężenie wiejącego wiatru
- liczy liście na obrazkach, określa, gdzie jest ich najwięcej, a gdzie najmniej
- dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
- układa sekwencje zgodnie z podanym warunkiem
- orientuje się na kratce papieru
- kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia.
II. Wiersz: „Jesienna muzyka” Iwona Róża Salach
Wkoło dźwięki jesienne,
rozmarzone i senne.
W parku idę alejkami,
a tu liście pod nogami
szur, szur, szur.Czasem jesień kropi deszczem,
czasem nam ulewę ześle,
kap, kap, kap.Wietrzyk w polu zgina drzewo
trochę w prawo, trochę w lewo –
wiu, wiu, wiu.Uciekają z kraju ptaki,
wznosząc pisk żałosny taki:
pi, pi, pi.Wrony, wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
kra, kra, kra.Idzie jesień… z deszczem
A jak chodzę, spaceruję,
miękkie błoto rozdeptuję
klap, klap, klap.III. Piosenka: „Dary Jesieni”- Jolanta Kucharczyk
- Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie.- Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
- Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)