Co nowego w tym miesiącu (6-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (czerwiec 2025):

    1. Niby tacy sami, a jednak inni,
    2. Lato, lato czeka,
    3. Podróż po Afryce
    4. Pożegnania nadszedł czas

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • aktywnie uczestniczy w zabawie tematycznej,
    • uczestniczy w zabawie powitalnej,
    • rysuje linie po śladach; czyta zdania, określając, czy zdanie jest prawdziwe lub czy jest fałszywe,
    • jest sprawne ruchowo,
    • wypowiada się zdaniami na określony temat,
    • odgadują, skąd pochodzą dzieci przedstawione na zdjęciach,
    • przesuwa klocek skacząc na jednej nodze,
    • wie, kiedy jest obchodzony Dzień Dziecka,
    • wykonują pracę plastyczną za pomocą techniki kropkowania,
    • rzuca piłką do kosza,
    • słucha piosenki, odpowiada na pytania; śpiewa refren piosenki,
    • rytmicznie przekazuje guzik osobie stojącej z prawej strony,
    • kończy zdania rozpoczęte przez N.,
    • bawi się z innymi,
    • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
    • uczestniczy w zabawie powitalnej,
    • słucha ciekawostek na temat kultury arabskiej,
    • odczytuje kody, zaznacza drogi dzieci według nich, nakleja naklejki w odpowiednie miejsca,
    • jest sprawne ruchowo,
    • rysuje zgodnie z instrukcją N.,
    • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
    • poznaje możliwości swojego ciała,
    • bawi się w piaskownicy,
    • śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki,
    • uczestniczy w zabawie,
    • odgrywa scenkę dramową,
    • uczestniczy w zabawie,
    • kończy zdania rozpoczęte przez N.,
    • bawi się z innymi,
    • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
    • uczestniczy w zabawie powitalnej,
    • za pomocą gestów i mowy ciała stara się przekazać informację innym dzieciom,
    • odszukuje różnice między dwoma obrazkami; liczy znalezione równice,
    • jest sprawne ruchowo,
    • swobodnie manipuluje chustką podczas zabawy z piosenką,
    • potrafi łączyć ruch z muzyką, reaguje na ustalone sygnały muzyczne,
    • z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się o osobach niepełnosprawnych,
    • deklaruje chęć niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym,
    • wyjaśnia, co znaczą słowa dobry przyjaciel,
    • przedstawia scenki teatralne, samodzielnie wymyśla ich zakończenia,
    • uczestniczy w zabawie; słucha odgłosów i je rozpoznaje,
    • śpiewa piosenkę,
    • gra na instrumencie według instrukcji N.,
    • odszukuje osobę, która ma takie same zdjęcie kwiatka,
    • poprawnie wykonuje zadania,
    • kończy zdania rozpoczęte przez N.,
    • bawi się z innymi,
    • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
    • uczestniczy w zabawie powitalnej,
    • kontynuuje bajkę rozpoczętą przez N.,
    • podaje swoją propozycję do hasła: Świat przyjazny dla dzieci,
    • reaguje ustalonym ruchem na sygnał obrazkowy,
    • jest sprawne ruchowo,
    • wykonuje pracę plastyczną,
    • układa obrazek z elementów w całość,
    • uczestniczy w zabawie,
    • przelicza elementy i łączy liczbę z jej znakiem graficznym,
    • wyodrębnia rytm i go powtarza,
    • wie, co oznaczają słowa: przewodnik, szlak,
    • wypowiada się zdaniami na określony temat,
    • wymienia nazwy kontynentów, wskazuje je na globusie,
    • wypowiada sylabami swoje imię łącząc ją z dowolnym ruchem,
    • wie, co oznaczają słowa: przewodnik, szlak,
    • łączy luki w wyrazach z odpowiednimi literami; czyta wyrazy; koloruje pola z wyrazami mówiącymi o tym, co można robić na wakacjach; pisze po śladach liter,
    • słucha tekstu; łączy zdjęcia pojazdów z odpowiednimi zdjęciami miejsc; koloruje wakacyjny pociąg,
    • wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych,
    • układa pojazdy z klocków w kształcie figur geometrycznych,
    • wypowiada sylabami swoje imię łącząc ją z dowolnym ruchem,
    • zna swój adres zamieszkania,
    • naśladuje/ odgaduje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku,
    • wymienia miejsca letniego wypoczynku,
    • opowiada, gdzie chciałoby pojechać na wakacje,
    • wypowiada się zdaniami na określony temat,
    • kontynuuje opowiadanie,
    • wykonuje masaż na plecach osoby siedzącej przed nim,
    • wymienia charakterystyczne cechy lata,
    • wskazuje Afrykę na mapie i globusie,
    • wie, co to jest Afryka,
    • przelicza w dostępnym dla siebie zakresie,
    • nazywa owoce egzotyczne,
    • śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki,
    • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
    • klaszcze, naśladując rytmy wystukiwane przez N. na instrumentach,
    • ogląda album o Afryce i atlas zwierząt; słucha ciekawostek na temat wybranego zwierzęcia,
    • uczestniczy w zabawie ruchowej z wykorzystaniem laski gimnastycznej,
    • jest sprawne ruchowo,
    • potrafi zobrazować tekst połączony z dźwiękami instrumentu,
    • potrafi zaśpiewać nową piosenkę,
    • wymienia nazwy zwierząt żyjących w Afryce,
    • rozwiązuje zagadki,
    • numeruje liczbami fragmenty zdjęcia żyrafy; rozwiązuje rebusy,
    • określa wygląd afrykańskich naszyjników; wykonuje koraliki z masy solnej,
    • wykonuje pracę plastyczną,
    • wie, dlaczego ludzie w Afryce robią kolorowe maski,
    • wykonuje własne improwizacje taneczne,
    • liczy i przelicza w zakresie 10,
    • współpracuje w parze podczas realizacji zadania,
    • śpiewa piosenki,
    • zaznacza na obrazku postacie z bajek ukryte wśród plażowiczów.

     

    II. Piosenka: „Pożegnamy dziś przedszkole” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

    1. Lato na nas czeka, lato już nas woła,
      a my tak lubimy chodzić do przedszkola.
      Jednak pożegnania dziś już nadszedł czas,
      żegnaj więc przedszkole, nie zapomnij nas!

    Ref.: Dziś pożegnamy nasze przedszkole,
    nasze panie, kolegów, koleżanki.
    Naszą salę i nasze zabawki
    – klocki, puzzle, misie i lalki.

    Tak wiele pięknych wspomnień
    stąd zabierzemy,
    gdy znowu zatęsknimy,
    tu przybiegniemy!
     

    1. Spędziliśmy tutaj tak cudowne chwile,
      bawiąc się wesoło i ucząc się pilnie.
      Jednak pożegnania dziś już nadszedł czas,
      żegnaj więc przedszkole, nie zapomnij nas!


    Ref.: Dziś pożegnamy nasze przedszkole… (bis)


    III. Wiersz: Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.

    Ilustracja do wiersza przedstawiająca dzieci różnych ras.
    Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
    cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
    a księżyc mruga oczkiem na niebie
    do wszystkich ludzi, również do ciebie.

    Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
    a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
    Innuita Bubu gra w piłkę z foką,
    na słoniu jeździ Hindus Namoko.

    Dzieci się różnią kolorem skóry,
    jednak są dumne ze swej kultury
    i choć w dziwacznych mówią językach,
    pragną się bawić, tańczyć i brykać!

    Inka i Zulu, Bubu, Namoko
    chcą być kochane, śmiać się szeroko,
    jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
    a zamiast wojen mieć tylko święta!
    – Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
    tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.