Co nowego w tym miesiącu (6-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (październik 2024):

    • Temat – Idzie jesień przez ogród i sad.
    • Temat – Idzie jesień do zwierząt.
    • Temat – Skąd mamy te produkty.
    • Temat – Idzie jesień z deszczem.

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • odpowiada na pytania; wypowiada się zdaniami
    • wzbogaca swoją wiedzę na temat życia i zwyczajów jeża, osy, szerszenia
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery o, O: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • łączy pierwsze głoski z nazw zdjęć, wymienia powstałe słowo
    • pisze litery o, O po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozpoznaje zapisy cyfrowe liczb 1, 2
    • liczy w poznanym zakresie
    • uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
    • segreguje liście według dwóch cech percepcyjnych
    • orientuje się na kartce papieru
    • pisze cyfry 1, 2 po śladach a potem – samodzielnie
    • uczestniczy w zabawach z piosenką „Dary jesieni”
    • dzieli nazwy owoców na głoski
    • układa zdania z nazwami owoców
    • tworzy nazwiska od nazw owoców
    • rozróżnia strony – lewą i prawą
    • rozpoznaje owoce wykorzystując zmysły
    • odpowiada na pytania badawcze
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki Dary jesieni
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • podejmuje próby wymienienia wartości odżywczych wybranych produktów
    • wykonuje pracę plastyczną zgodnie z instrukcją
    • dostrzega rytm w ułożonym wzorze z owoców i warzyw i go kontynuuje
    • łączy elementy realistyczne i fikcyjne
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • uzupełnia bajkową kartę przedszkolaka odpowiednią naklejką
    • uczestniczy w zabawach ruchowych, ćwiczeniach porannych
    • wyjaśnia, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy
    • porządkuje sylwet zwierząt według ustalonego kryterium
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery a, A: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • określa nastrój, budowę i metrum piosenki Jesienna zagadka
    • pisze litery a, A po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 3
    • pisze cyfrę 3 po śladach a potem – samodzielnie
    • uczestniczy w zabawach z piosenką „Jesienna zagadka”
    • uczestniczy we wspólnych układaniu obrazków historyjki o jeżu zgodnie z kolejnością zdarzeń
    • koduje drogę jeża do kopczyka liści za pomocą strzałek
    • wie, jak powstaje cień
    • bada właściwości jakościowe różnych gatunków orzechów
    • rozpoznaje i nazywa odgłosy dochodzące z otoczenia
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • wykonuje pracę plastyczną
    • nazywa kierunki: prawa, lewa, góra, dół
    • nazywa i rozumie znaczenie umownych symboli
    • śpiewa piosenkę „Jesienna zagadka”
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • wie, na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza i z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier
    • dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie głoski
    • rozpoznaje i nazywa litery m, M: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • czyta rebusy sylabowo-obrazowe
    • pisze litery m, M po śladzie, a potem – samodzielnie
    • określa cechy prostokąta
    • posługuje się liczebnikami w aspekcie porządkowym w dostępnym dla siebie zakresie
    • składa kartkę na pół kilka razy, każdorazowo określając jej kształt
    • liczy w poznanym zakresie; wpisuje w puste pola odpowiednie liczby
    • uczestniczy w zabawach z piosenką „Jak to z chlebem było”
    • wypowiada się na temat poszczególnych etapów produkcji chleba
    • wymienia produkty, które otrzymuje się z wełny
    • bada właściwości mąki i wełny za pomocą zmysłów i je wymienia
    • ocenia wartość logiczną zdań
    • uczestniczy w instrumentacji piosenki „Jak to z chlebem było”
    • rysuje szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • wie, z czego i jak otrzymujemy papier
    • zaznacza kolejność zdarzeń wpisując w okienka odpowiednie liczby
    • uczestniczy w zabawie twórczej „Co by było, gdyby…?”
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia
    • rozpoznaje i nazywa litery e, E: małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • wypowiada się na temat nowej wersji danej bajki
    • reaguje ruchem na ustalone sygnały
    • pisze litery e, E po śladzie, a potem – samodzielnie
    • rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 4
    • posługuje się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym w poznanym zakresie
    • wie, które przedmioty pływają, a które toną w wodzie
    • pisze cyfrę 4 po śladach a potem – samodzielnie
    • potrafi zaśpiewać piosenkę , stosując zmiany dynamiczne
    • z łatwością manipuluje rekwizytem podczas zabawy z piosenką „Psotny deszczyk”
    • poprawnie odmienia rzeczowniki, stosuje określenia przymiotnikowe, podaje antonimy
    • kalkuje elementy tworząc z nich jesienne szlaczki, koloruje je
    • rozwiązuje zagadkę
    • wymienia pożyteczne i szkodliwe działania wiatru
    • bada kierunek i natężenie wiejącego wiatru
    • liczy liście na obrazkach, określa, gdzie jest ich najwięcej, a gdzie najmniej
    • dopasowuje poznaną literę do odpowiedniej postaci z baśni, bajki lub legendy
    • układa sekwencje zgodnie z podanym warunkiem
    • orientuje się na kratce papieru
    • kończy zdania rozpoczęte przez N. na temat aktywności minionego tygodnia.

     

    II. Wiersz: „Jesienna muzyka” Iwona Róża Salach

    Wkoło dźwięki jesienne,
    rozmarzone i senne.
    W parku idę alejkami,
    a tu liście pod nogami
    szur, szur, szur.

    Czasem jesień kropi deszczem,
    czasem nam ulewę ześle,
    kap, kap, kap.

    Wietrzyk w polu zgina drzewo
    trochę w prawo, trochę w lewo –
    wiu, wiu, wiu.

    Uciekają z kraju ptaki,
    wznosząc pisk żałosny taki:
    pi, pi, pi.

    Wrony, wróble pozostały,
    czyniąc jazgot na park cały:
    kra, kra, kra.

    Idzie jesień… z deszczem
    A jak chodzę, spaceruję,
    miękkie błoto rozdeptuję
    klap, klap, klap.

    III. Piosenka: „Dary Jesieni”- Jolanta Kucharczyk

    1. Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
      słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
      Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
      Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.

     Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
    pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie.

    1. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
      i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
      Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
      lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.

     Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)

    1. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
      i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
      A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
      więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.

     Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)