Aktualnie uczymy się w grupie 6-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (czerwiec 2025):
- Niby tacy sami, a jednak inni,
- Lato, lato czeka,
- Podróż po Afryce
- Pożegnania nadszedł czas
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- aktywnie uczestniczy w zabawie tematycznej,
- uczestniczy w zabawie powitalnej,
- rysuje linie po śladach; czyta zdania, określając, czy zdanie jest prawdziwe lub czy jest fałszywe,
- jest sprawne ruchowo,
- wypowiada się zdaniami na określony temat,
- odgadują, skąd pochodzą dzieci przedstawione na zdjęciach,
- przesuwa klocek skacząc na jednej nodze,
- wie, kiedy jest obchodzony Dzień Dziecka,
- wykonują pracę plastyczną za pomocą techniki kropkowania,
- rzuca piłką do kosza,
- słucha piosenki, odpowiada na pytania; śpiewa refren piosenki,
- rytmicznie przekazuje guzik osobie stojącej z prawej strony,
- kończy zdania rozpoczęte przez N.,
- bawi się z innymi,
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
- uczestniczy w zabawie powitalnej,
- słucha ciekawostek na temat kultury arabskiej,
- odczytuje kody, zaznacza drogi dzieci według nich, nakleja naklejki w odpowiednie miejsca,
- jest sprawne ruchowo,
- rysuje zgodnie z instrukcją N.,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- poznaje możliwości swojego ciała,
- bawi się w piaskownicy,
- śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki,
- uczestniczy w zabawie,
- odgrywa scenkę dramową,
- uczestniczy w zabawie,
- kończy zdania rozpoczęte przez N.,
- bawi się z innymi,
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
- uczestniczy w zabawie powitalnej,
- za pomocą gestów i mowy ciała stara się przekazać informację innym dzieciom,
- odszukuje różnice między dwoma obrazkami; liczy znalezione równice,
- jest sprawne ruchowo,
- swobodnie manipuluje chustką podczas zabawy z piosenką,
- potrafi łączyć ruch z muzyką, reaguje na ustalone sygnały muzyczne,
- z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się o osobach niepełnosprawnych,
- deklaruje chęć niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym,
- wyjaśnia, co znaczą słowa dobry przyjaciel,
- przedstawia scenki teatralne, samodzielnie wymyśla ich zakończenia,
- uczestniczy w zabawie; słucha odgłosów i je rozpoznaje,
- śpiewa piosenkę,
- gra na instrumencie według instrukcji N.,
- odszukuje osobę, która ma takie same zdjęcie kwiatka,
- poprawnie wykonuje zadania,
- kończy zdania rozpoczęte przez N.,
- bawi się z innymi,
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
- uczestniczy w zabawie powitalnej,
- kontynuuje bajkę rozpoczętą przez N.,
- podaje swoją propozycję do hasła: Świat przyjazny dla dzieci,
- reaguje ustalonym ruchem na sygnał obrazkowy,
- jest sprawne ruchowo,
- wykonuje pracę plastyczną,
- układa obrazek z elementów w całość,
- uczestniczy w zabawie,
- przelicza elementy i łączy liczbę z jej znakiem graficznym,
- wyodrębnia rytm i go powtarza,
- wie, co oznaczają słowa: przewodnik, szlak,
- wypowiada się zdaniami na określony temat,
- wymienia nazwy kontynentów, wskazuje je na globusie,
- wypowiada sylabami swoje imię łącząc ją z dowolnym ruchem,
- wie, co oznaczają słowa: przewodnik, szlak,
- łączy luki w wyrazach z odpowiednimi literami; czyta wyrazy; koloruje pola z wyrazami mówiącymi o tym, co można robić na wakacjach; pisze po śladach liter,
- słucha tekstu; łączy zdjęcia pojazdów z odpowiednimi zdjęciami miejsc; koloruje wakacyjny pociąg,
- wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych,
- układa pojazdy z klocków w kształcie figur geometrycznych,
- wypowiada sylabami swoje imię łącząc ją z dowolnym ruchem,
- zna swój adres zamieszkania,
- naśladuje/ odgaduje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku,
- wymienia miejsca letniego wypoczynku,
- opowiada, gdzie chciałoby pojechać na wakacje,
- wypowiada się zdaniami na określony temat,
- kontynuuje opowiadanie,
- wykonuje masaż na plecach osoby siedzącej przed nim,
- wymienia charakterystyczne cechy lata,
- wskazuje Afrykę na mapie i globusie,
- wie, co to jest Afryka,
- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie,
- nazywa owoce egzotyczne,
- śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki,
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
- klaszcze, naśladując rytmy wystukiwane przez N. na instrumentach,
- ogląda album o Afryce i atlas zwierząt; słucha ciekawostek na temat wybranego zwierzęcia,
- uczestniczy w zabawie ruchowej z wykorzystaniem laski gimnastycznej,
- jest sprawne ruchowo,
- potrafi zobrazować tekst połączony z dźwiękami instrumentu,
- potrafi zaśpiewać nową piosenkę,
- wymienia nazwy zwierząt żyjących w Afryce,
- rozwiązuje zagadki,
- numeruje liczbami fragmenty zdjęcia żyrafy; rozwiązuje rebusy,
- określa wygląd afrykańskich naszyjników; wykonuje koraliki z masy solnej,
- wykonuje pracę plastyczną,
- wie, dlaczego ludzie w Afryce robią kolorowe maski,
- wykonuje własne improwizacje taneczne,
- liczy i przelicza w zakresie 10,
- współpracuje w parze podczas realizacji zadania,
- śpiewa piosenki,
- zaznacza na obrazku postacie z bajek ukryte wśród plażowiczów.
II. Piosenka: „Pożegnamy dziś przedszkole” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
- Lato na nas czeka, lato już nas woła,
a my tak lubimy chodzić do przedszkola.
Jednak pożegnania dziś już nadszedł czas,
żegnaj więc przedszkole, nie zapomnij nas!
Ref.: Dziś pożegnamy nasze przedszkole,
nasze panie, kolegów, koleżanki.
Naszą salę i nasze zabawki
– klocki, puzzle, misie i lalki.Tak wiele pięknych wspomnień
stąd zabierzemy,
gdy znowu zatęsknimy,
tu przybiegniemy!
- Spędziliśmy tutaj tak cudowne chwile,
bawiąc się wesoło i ucząc się pilnie.
Jednak pożegnania dziś już nadszedł czas,
żegnaj więc przedszkole, nie zapomnij nas!
Ref.: Dziś pożegnamy nasze przedszkole… (bis)
III. Wiersz: Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.Ilustracja do wiersza przedstawiająca dzieci różnych ras.
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi, również do ciebie.Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Innuita Bubu gra w piłkę z foką,
na słoniu jeździ Hindus Namoko.Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury
i choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić, tańczyć i brykać!Inka i Zulu, Bubu, Namoko
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
– Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.