Aktualności 5-latków

  • Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków

    Tematy realizowane w miesiącu Kwietniu 2021:

    • Chciałbym być sportowcem
    • Mali strażnicy przyrody
    • Nowinki z wiejskiego podwórka
    • Jestem Polakiem i Europejczykiem

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:

    • Rozpoznaje i nazywa poznane litery alfabetu  (j, ż, h)
    • Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
    • Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
    • Wymienia dyscypliny sportowe
    • Wie, do czego służy stadion
    • Dzieli dowolne słowa na sylaby i głoski
    • Uświadamia sobie konieczność dbania o lasy
    • Rozpoznaje pozytywne i negatywne zachowania wobec przyrody
    • Wyklaskuje rytm, ilustruje piosenkę ruchem
    • Śpiewa piosenkę
    • Wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania
    • Segreguje odpady
    • Nie niszczy roślin
    • Prawidłowo wymawia głoski s, sz – w izolacji i w połączeniu z innymi głoskami.
    • Orientuje się w kierunkach na kartce papieru
    • Dzieli swoje imię na sylaby i na głoski
    • Rozpoznaje i nazywa wybrane, charakterystyczne miejsca znajdujące się w jego miejscowości
    • Rozpoznaje godło i flagę Polski
    • Wyjaśnia pochodzenie nazwy stolicy Polski
    • Wymienia wybrane kraje należące do Unii Europejskiej
    • Bawi się przy piosenkach z krajów Unii Europejskiej.
    • Wykonuje różne prace plastyczne
    • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka
    • Rozróżnia i nazywa kolory
    • Naśladuje głosy i ruchy zwierząt z wiejskiego podwórka
    • Tworzy rodziny zwierząt; prawidłowo nazywa ich członków
    • Wymienia produkty pochodzące od zwierząt
    • Wymienia nazwy domów wybranych zwierząt
    • Liczy i posługuje się liczebnikami – głównymi i porządkowymi – w zakresie dziesięciu

     

    II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIĘDZY INNYMI:
    PIOSENKĘ – ,,Ochroń ziemię” (sł. I muz. Krystyna Gowik)

    I.
    Mieszkamy na wielkiej kuli.
    Ta kula to nasza Ziemia.
    Dorośli ciągle na tej Ziemi
    chcą wszystko zmieniać.
    Wycinają drzewa,
    śmiecą na leśnej łące,
    czarny dym z kominów leci
    i zasłania słońce.

    Ref.:
    Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
    Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
    Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

    II.
    Gdy wszystkie na świecie dzieci
    zadbają o piękno Ziemi,
    to wszystko skończy się szczęśliwie,
    nic się nie zmieni.
    W ogromnym kosmosie
    Ziemia się nie zgubi,
    gdy ją każdy mały człowiek
    nauczy się lubić.

    Ref.:
    Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
    Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
    Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

     

    III. WIERSZ – ,,Podwórkowa awantura” Teresa Fiutowska

    Kura gdacze, kaczka kwacze –
    goni kurę mokrą raczej.
    Gęś też syczy, kogut pieje.
    Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

    Ryczy krowa, świnia kwiczy,
    a indyk się rozindyczył.
    Kot mysz goni, głośno miauczy.
    – Dość awantur! Już wystarczy!

    Tak pies Burek głośno szczeka…
    i już słychać go z daleka.
     Koza meczy:
    – Mee, mee, mee…

    Czego psisko mądrzy się?
    Dla ochłody – wiadro wody
    poleją na głowy, brody!
    Wyszły z mody awantury!
    – A sio, gęsi, a sio, kury!

    Powiedziała, co wiedziała,
    białą brodą pokiwała,
    pochyliła nisko rogi.
    – Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
    Awantura się skończyła,
    bo ta koza groźna była.