-
Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2023):
Temat – Jestem Polakiem i Europejczykiem
Temat – Moja miejscowość
Temat – Na majowej łące
Temat – Kocham mamę i tatę -Gdzie pracują rodzice?
Temat – Święto dzieciI. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
- samodzielnie wykonuje pracę z pudełka
- projektuje wzór dywanu
- łączy elementy układanki
- rysuje drogę z domu do przedszkola
- wyjaśni pojęcia: herb, legenda
- interesuje się historią swojej miejscowości
- wykonuje przewrót w przód
- projektuje herb swojej rodziny
- tańczy „Grozika”
- buduje wg własnego pomysłu
- słucha utworów muzyki poważnej
- powtarza rytmicznie tekst
- powtarza wiersz z pamięci
- dba o czystość najbliższego środowiska
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- rysuje kredkami na określony temat
- zna rolę wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
- odpowiada na pytania
- lepi zwierzęta z plasteliny
- odpowiada na pytania
- wnioskuje nt. przyszłości bez drzew
- prawidłowo powtarza zgłoski
- rysuje pień drzewa
- jest spostrzegawcze
- prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
- określa liczebność zbioru
- sprawnie chwyta i zręcznie rzuca
- wskazuje drzewa liściaste i iglaste
- układa drzewa wg wielkości
- posługuje się w sposób właściwy swoim głosem w zabawie
- łączy obrazek z cieniem
- zna sposób powstania papieru czerpanego
- dostosowuje ubiór do pogody
- wykonuje określone ruchy i powtarza rymowankę
- rysuje fale od lewej do prawej strony
- kończy rozpoczęte zdanie
- słucha wiersza i odpowiada na pytania
- buduje logiczne zdania
- wymieni mieszkańców jeziora
- śpiewa znaną piosenkę
- precyzyjnie wycina i układa puzzle
- sprząta po skończonej zabawie
- rozpozna flagę Polski
- słucha utworów muzycznych
- zna symbole narodowe
- zachowuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu Polski
- samodzielnie wykonuje godło Polski
- dzieli się spostrzeżeniami z obserwacji przyrodniczych
- koloruje wybrane obrazki miast Polski
- wskazuje właściwy obrazek po opisie słownym
- słucha opowiadania o Europie
- bawi się przy piosence
- słucha uważnie opowiadania
- dopasowuje kraj do flagi
- przestrzega zasad bezpieczeństwa
- reaguje na polecenia nauczyciela
- samodzielnie wykonuje pracę
- bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
- buduje z klocków
- podaje właściwe wyniki dodawania i odejmowania
- segreguje wg wielkości
- jest sprawne ruchowo
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
- bawi się w bezpieczny sposób
- reaguje na polecenia nauczyciela
- jest spostrzegawcze
- stosuje zwroty grzecznościowe
- mówi fragmenty wiersza z pamięci
- wykonuje ćwiczenia oddechowe
- rozpozna postać F. Chopina
- słucha utworów tego kompozytora
- rysuje kredkami na określony temat
- reaguje na polecenia nauczyciela
- wykonuje ćwiczenia ruchowe
- odkodowuje obrazek
- samodzielnie projektuje i konstruuje
- słucha uważnie utworów muzyki poważnej
- z uwaga ogląda zdjęcia
- wyjaśni znaczenie słowa „stolica’
- rozpozna i nazwie ważne miejsca i zabytki Warszawy
- sprawnie rzuca i chwyta przybory
- utrzymuje prawidłową postawę
- słucha poleceń nauczyciela
- śpiewa i tańczy krakowiaczka
- bawi się zgodnie z innymi dziećmi
- odkłada zabawki na miejsce
- dorysowuje elementy swojego rysunku do koła
- wypowiada się nt. treści ilustracji
- mówi wiersz z pamięci
- rozpoznaje i nazywa poszczególnych mieszkańców łąki
- prawidłowo korzysta z farb
- samodzielnie projektuje swoją pracę
- przestrzega zasad
- reaguje na polecenia
- wykonuje masażyk
- rysuje gąsienicę i ją koloruje
- dzieli się zabawkami
- sprząta zabawki po skończonej zabawie
- wymienia przedmioty określonego koloru
- interesuje się życiem pszczół
- wypowiada się nt. zwyczajów i życia pszczół
- odtwarza podane rytmy
- bierze aktywny udział w zabawach z opowieści
- słucha poleceń nauczyciela
- koloruje obrazek wg kodu
- bawi się wg własnego wyboru
- bawi się i tańczy przy znanej piosence
- uważnie słucha wiersza
- słucha wiersza o owadach
- segreguje owady
- wymieni nazwy dni tygodnia w kolejności
- bawi się w sposób bezpieczny i właściwy
- słucha uważnie i przelicza dźwięki
- opowie o rozwoju motyla
- współpracuje w grupie
- nie niszczy zabawek
- rysuje i koloruje na temat
- powtarza rymowankę
- aktywnie ćwiczy
- odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
- gra na instrumentach
- precyzyjnie składa koła z papieru tworząc biedronkę
- dba o porządek w miejscu pracy
- rysuje drogę pszczoły do ula
- wie jakie korzyści mamy z łąki
- śpiewa i bawi się przy piosence
- tworzy logiczne wypowiedzi
- nazywa owady mieszkające na łące
- wykonuje sprawnie wszystkie zadania ruchowe
- słucha poleceń nauczyciela
- wskazuje odpowiednie miejsca na kartce
- śpiewa i bawi się przy piosence
- posługuje się umiarkowanym głosem
- rozpoznaje przedmioty po dotyku
- śpiewa i bawi się przy muzyce
- wypowiada się nt. zawodów i czynności wykonywanych przez ludzi
- wypowiada się pełnymi zdaniami
- rysuje kredkami na określony temat
- potrafi przegrywać
- naśladuje czynności
- składa obrazek w całość
- zna atrybuty pracy kucharza
- bawi się wspólnie z innymi dziećmi
- szanuje zabawki w przedszkolu
- łączy takie same przedmioty
- wymieni zawody osób pracujących na wsi
- zgłasza się do odpowiedzi
- nazywa maszyny potrzebne rolnikowi i narzędzia ogrodnika
- tworzy logiczne wypowiedzi
- naśladuje czynności
- używa zwrotów grzecznościowych
- dzieli słowa na sylaby
- określa położenie przedmiotów
- segreguje wg określonej cechy
- jest spostrzegawcze, zwinne, ma dobrą orientację przestrzenną
- interesuje się otoczeniem
- wymieni czynności jakie wykonuje fryzjer
- współdziała w zabawie
- konstruuje z klocków różne budowle
- odgaduje zagadki słowne
- łączy obrazek z cieniem
- rysuje mazakami na określony temat
- wypowiada się nt. swojego wymarzonego zawodu
- słucha poleceń nauczyciela
- wypowiada się nt. zawodu fryzjera
- pomaga innym w czasie sprzątania
- rozpoznaje kształty figur
- wypowiada się nt. swojej przyszłości
- jest zręczne, zwinne i ma dobrą orientację w otoczeniu
- precyzyjnie rysuje po śladzie
- koloruje ulubionymi kolorami
- bawi się zgodnie z innymi
- nazywa postaci w albumie
- biega nie potrącając innych
- wymieni formy spędzania wolnego czasu w domu
- buduje logiczna zdania
- czeka na swoja kolej wypowiedzi
- bawi się ze wszystkimi dziećmi
- projektuje rysunek dla mamy
- bawi się zgodnie z innymi dziećmi
- wymieni formy spędzania wolnego czasu z rodzicami
- buduje logiczne, dłuższe zdania
- określa czy piosenka jest wolna czy szybka
- odgaduje odgłosy z kuchni
- wykleja kontury kwiatka plasteliną
- buduje logiczne zdania
- wykonuje określone ruchy wg ustalonego kodu
- nazywa kolory
- rozwiązuje zadania z dodawania i odejmowania
- jest zwinne i sprawne ruchowo
- współdziała z innymi w czasie zabawy
- naśladuje czynności
- śpiewa wspólnie z innymi piosenkę
- pomaga innym w czasie sprzątania
- dzieli się zabawkami
- rysuje drogę w labiryncie
- aktywnie uczestniczy w zabawach porannych
- słucha uważnie muzyki
- rytmicznie uderza w dłonie
- wykonuje ruchy okrężne dłonią
- rysuje portret swojego taty
- prawidłowo posługuje się kredkami
- zachowuje się w bezpieczny sposób na urządzeniach ogrodowych
- naśladuje pokazane ruchy
- liczy sylaby w słowach
- aktywnie uczestniczy w zabawie w kole
- słucha uważnie opowiadania
- odpowiada na pytania
- współdziała podczas ćwiczeń
- jest samodzielne w szatni
- tańczy i śpiewa przy rymowance
- dorysowuje drugą część rysunku
II. Wiersz: : „Zielona planeta” Doroty Kossakowskiej
Na naszej zielonej planecie
kwitną kwiaty czerwone,
latają czarne wrony,
siedzą zające zmęczone.Na naszej zielonej planecie,
pszczoły ciągle pracują,
żaby w stawie kumkają,
jaskółki gniazda budują.„Życie w jeziorze” Bożeny Koronkiewicz
Lubię w jeziorze kąpać się latem,
nurkować oraz pływać wraz z bratem,
oglądać rybki wśród wodorostów,
patrzeć na kaczki koło pomostu.Obok łabędzi płynie rodzina,
w trzcinach się kajak jakiś zatrzymał.
I spowodował popłoch niemały
wśród ptaków, które tam się schowały.Przy brzegu żaba wesoło skacze,
czasem pojawi się w wodzie raczek,
a gdy się słońce chowa za drzewa,
odgłos komarów wokół rozbrzmiewa.Dużo się wody mieści w jeziorze,
mieszka tu wiele przeróżnych stworzeń,
można się sporo dowiedzieć o nich.
ważka usiadła na mojej dłoni.III. Piosenka: „Piosenka młodego patrioty” Mała Orkiestra Dni Naszych – słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński
Dziecko to taki patriota mały
Na co dzień, a nie od święta
Polską znam flagę i polskie godło
Hymn ojczysty pamiętam.Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska!
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce
Więc czekam na geografię
Uczę się pilnie polskiej historii
Najlepiej jak potrafię.Bo moje miasto, bo moja wioska
To Polska, to Polska, to Polska!
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!Dziecko to taki patriota mały
W myślach i czynach przejrzysty.
Brzydkich wyrazów ja nie używam
Dbam o język ojczysty.