Co nowego w tym miesiącu (5-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (maj 2023):

    Temat – Jestem Polakiem i Europejczykiem
    Temat – Moja miejscowość
    Temat – Na majowej łące
    Temat – Kocham mamę i tatę -Gdzie pracują rodzice?
    Temat – Święto dzieci

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • samodzielnie wykonuje pracę z pudełka
    • projektuje wzór dywanu
    • łączy elementy układanki
    • rysuje drogę z domu do przedszkola
    • wyjaśni pojęcia: herb, legenda
    • interesuje się historią swojej miejscowości
    • wykonuje przewrót w przód
    • projektuje herb swojej rodziny
    • tańczy „Grozika”
    • buduje wg własnego pomysłu
    • słucha utworów muzyki poważnej
    • powtarza rytmicznie tekst
    • powtarza wiersz z pamięci
    • dba o czystość najbliższego środowiska
    • aktywnie uczestniczy w zajęciach
    • rysuje kredkami na określony temat
    • zna rolę wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
    • odpowiada na pytania
    • lepi zwierzęta z plasteliny
    • odpowiada na pytania
    • wnioskuje nt. przyszłości bez drzew
    • prawidłowo powtarza zgłoski
    • rysuje pień drzewa
    • jest spostrzegawcze
    • prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
    • określa liczebność zbioru
    • sprawnie chwyta i zręcznie rzuca
    • wskazuje drzewa liściaste i iglaste
    • układa drzewa wg wielkości
    • posługuje się w sposób właściwy swoim głosem w zabawie
    • łączy obrazek z cieniem
    • zna sposób powstania papieru czerpanego
    • dostosowuje ubiór do pogody
    • wykonuje określone ruchy i powtarza rymowankę
    • rysuje fale od lewej do prawej strony
    • kończy rozpoczęte zdanie
    • słucha wiersza i odpowiada na pytania
    • buduje logiczne zdania
    • wymieni mieszkańców jeziora
    • śpiewa znaną piosenkę
    • precyzyjnie wycina i układa puzzle
    • sprząta po skończonej zabawie
    • rozpozna flagę Polski
    • słucha utworów muzycznych
    • zna symbole narodowe
    • zachowuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu Polski
    • samodzielnie wykonuje godło Polski
    • dzieli się spostrzeżeniami z obserwacji przyrodniczych
    • koloruje wybrane obrazki miast Polski
    • wskazuje właściwy obrazek po opisie słownym
    • słucha opowiadania o Europie
    • bawi się przy piosence
    • słucha uważnie opowiadania
    • dopasowuje kraj do flagi
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa
    • reaguje na polecenia nauczyciela
    • samodzielnie wykonuje pracę
    • bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
    • buduje z klocków
    • podaje właściwe wyniki dodawania i odejmowania
    • segreguje wg wielkości
    • jest sprawne ruchowo
    • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
    • bawi się w bezpieczny sposób
    • reaguje na polecenia nauczyciela
    • jest spostrzegawcze
    • stosuje zwroty grzecznościowe
    • mówi fragmenty wiersza z pamięci
    • wykonuje ćwiczenia oddechowe
    • rozpozna postać F. Chopina
    • słucha utworów tego kompozytora 
    • rysuje kredkami na określony temat
    • reaguje na polecenia nauczyciela
    • wykonuje ćwiczenia ruchowe
    • odkodowuje obrazek
    • samodzielnie projektuje i konstruuje
    • słucha uważnie utworów muzyki poważnej
    • z uwaga ogląda zdjęcia
    • wyjaśni znaczenie słowa „stolica’
    • rozpozna i nazwie ważne miejsca i zabytki Warszawy
    • sprawnie rzuca i chwyta przybory
    • utrzymuje prawidłową postawę
    • słucha poleceń nauczyciela
    • śpiewa i tańczy krakowiaczka
    • bawi się zgodnie z innymi dziećmi
    • odkłada zabawki na miejsce
    • dorysowuje elementy swojego rysunku do koła
    • wypowiada się nt. treści ilustracji
    • mówi wiersz z pamięci
    • rozpoznaje i nazywa poszczególnych mieszkańców łąki
    • prawidłowo korzysta z farb
    • samodzielnie projektuje swoją pracę
    • przestrzega zasad
    • reaguje na polecenia
    • wykonuje masażyk
    • rysuje gąsienicę i ją koloruje
    • dzieli się zabawkami
    • sprząta zabawki po skończonej zabawie
    • wymienia przedmioty określonego koloru
    • interesuje się życiem pszczół
    • wypowiada się nt. zwyczajów i życia pszczół
    • odtwarza podane rytmy
    • bierze aktywny udział w zabawach z opowieści
    • słucha poleceń nauczyciela
    • koloruje obrazek wg kodu
    • bawi się wg własnego wyboru
    • bawi się i tańczy przy znanej piosence
    • uważnie słucha wiersza
    • słucha wiersza o owadach
    • segreguje owady
    • wymieni nazwy dni tygodnia w kolejności
    • bawi się w sposób bezpieczny i właściwy
    • słucha uważnie i przelicza dźwięki
    • opowie o rozwoju motyla
    • współpracuje w grupie
    • nie niszczy zabawek
    • rysuje i koloruje na temat
    • powtarza rymowankę
    • aktywnie ćwiczy
    • odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
    • gra na instrumentach
    • precyzyjnie składa koła z papieru tworząc biedronkę
    • dba o porządek w miejscu pracy
    • rysuje drogę pszczoły do ula
    • wie jakie korzyści mamy z łąki
    • śpiewa i bawi się przy piosence
    • tworzy logiczne wypowiedzi
    • nazywa owady mieszkające na łące
    • wykonuje sprawnie wszystkie zadania ruchowe
    • słucha poleceń nauczyciela
    • wskazuje odpowiednie miejsca na kartce
    • śpiewa i bawi się przy piosence
    • posługuje się umiarkowanym głosem
    • rozpoznaje przedmioty po dotyku
    • śpiewa i bawi się przy muzyce
    • wypowiada się nt. zawodów i czynności wykonywanych przez ludzi
    • wypowiada się pełnymi zdaniami
    • rysuje kredkami na określony temat
    • potrafi przegrywać
    • naśladuje czynności
    • składa obrazek w całość
    • zna atrybuty pracy kucharza
    • bawi się wspólnie z innymi dziećmi
    • szanuje zabawki w przedszkolu
    • łączy takie same przedmioty
    • wymieni zawody osób pracujących na wsi
    • zgłasza się do odpowiedzi
    • nazywa maszyny potrzebne rolnikowi i narzędzia ogrodnika
    • tworzy logiczne wypowiedzi
    • naśladuje czynności
    • używa zwrotów grzecznościowych
    • dzieli słowa na sylaby
    • określa położenie przedmiotów
    • segreguje wg określonej cechy
    • jest spostrzegawcze, zwinne, ma dobrą orientację przestrzenną
    • interesuje się otoczeniem
    • wymieni czynności jakie wykonuje fryzjer
    • współdziała w zabawie
    • konstruuje z klocków różne budowle
    • odgaduje zagadki słowne
    • łączy obrazek z cieniem
    • rysuje mazakami na określony temat
    • wypowiada się nt.  swojego wymarzonego zawodu
    • słucha poleceń nauczyciela
    • wypowiada się nt. zawodu fryzjera
    • pomaga innym w czasie sprzątania
    • rozpoznaje kształty figur
    • wypowiada się nt. swojej przyszłości
    • jest zręczne, zwinne i ma dobrą orientację w otoczeniu
    • precyzyjnie rysuje po śladzie
    • koloruje ulubionymi kolorami
    • bawi się zgodnie z innymi
    • nazywa postaci w albumie
    • biega nie potrącając innych
    • wymieni formy spędzania wolnego czasu w domu
    • buduje logiczna zdania
    • czeka na swoja kolej wypowiedzi
    • bawi się ze wszystkimi dziećmi
    • projektuje rysunek dla mamy
    • bawi się zgodnie z innymi dziećmi
    • wymieni formy spędzania wolnego czasu z rodzicami
    • buduje logiczne, dłuższe zdania
    • określa czy piosenka jest wolna czy szybka
    • odgaduje odgłosy z kuchni
    • wykleja kontury kwiatka plasteliną
    • buduje logiczne zdania
    • wykonuje określone ruchy wg ustalonego kodu
    • nazywa kolory
    • rozwiązuje zadania z dodawania i odejmowania
    • jest zwinne i sprawne ruchowo
    • współdziała z innymi w czasie zabawy
    • naśladuje czynności
    • śpiewa wspólnie z innymi piosenkę
    • pomaga innym w czasie sprzątania
    • dzieli się zabawkami
    • rysuje drogę w labiryncie
    • aktywnie uczestniczy w zabawach porannych
    • słucha uważnie muzyki
    • rytmicznie uderza w dłonie
    • wykonuje ruchy okrężne dłonią
    • rysuje portret swojego taty
    • prawidłowo posługuje się kredkami
    • zachowuje się w bezpieczny sposób na urządzeniach ogrodowych
    • naśladuje pokazane ruchy
    • liczy sylaby w słowach
    • aktywnie uczestniczy w zabawie w kole
    • słucha uważnie opowiadania
    • odpowiada na pytania
    • współdziała podczas ćwiczeń
    • jest samodzielne w szatni
    • tańczy i śpiewa przy rymowance
    • dorysowuje drugą część rysunku

     

    II. Wiersz: : „Zielona planeta” Doroty Kossakowskiej

    Na naszej zielonej planecie
    kwitną kwiaty czerwone,
    latają czarne wrony,
    siedzą zające zmęczone.

    Na naszej zielonej planecie,
    pszczoły ciągle pracują,
    żaby w stawie kumkają,
    jaskółki gniazda budują.

    „Życie w jeziorze” Bożeny Koronkiewicz
    Lubię w jeziorze kąpać się latem,
    nurkować oraz pływać wraz z bratem,
    oglądać rybki wśród wodorostów,
    patrzeć na kaczki koło pomostu.

    Obok łabędzi płynie rodzina,
    w trzcinach się kajak jakiś zatrzymał.
    I spowodował popłoch niemały
    wśród ptaków, które tam się schowały.

    Przy brzegu żaba wesoło skacze,
    czasem pojawi się w wodzie raczek,
    a gdy się słońce chowa za drzewa,
    odgłos komarów wokół rozbrzmiewa.

    Dużo się wody mieści w jeziorze,
    mieszka tu wiele przeróżnych stworzeń,
    można się sporo dowiedzieć o nich.
    ważka usiadła na mojej dłoni.

    III. Piosenka: „Piosenka młodego patrioty” Mała Orkiestra Dni Naszych – słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

    Dziecko to taki patriota mały
    Na co dzień, a nie od święta
    Polską znam flagę i polskie godło
    Hymn ojczysty pamiętam.

    Bo moje miasto, bo moja wioska
    To Polska, to Polska, to Polska!
    A biało czerwone są barwy ulubione
    To Polska, to Polska, to Polska!

    Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce
    Więc czekam na geografię
    Uczę się pilnie polskiej historii
    Najlepiej jak potrafię.

    Bo moje miasto, bo moja wioska
    To Polska, to Polska, to Polska!
    A biało czerwone są barwy ulubione
    To Polska, to Polska, to Polska!

    Dziecko to taki patriota mały
    W myślach i czynach przejrzysty.
    Brzydkich wyrazów ja nie używam
    Dbam o język ojczysty.