Co nowego w tym miesiącu (4-latki gr.I)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 4-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2024):

    • Temat 1: Zwierzęta dżungli i sawanny
    • Temat 2: Zwierzęta naszych pól i lasów
    • Temat 3: Marcowa pogoda
    • Temat 4: Wiosenne przebudzenia

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:

    • poznaje i wymienia nazwy wybranych zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
    • wyraża w pracy plastycznej swoją wiedzę na temat wyglądu wybranych zwierząt egzotycznych,
    • śpiewa piosenkę,
    • wymienia wartości odżywcze bananów i fig,
    • opisuje banana i figi – ich kształt, kolor, wielkość i smak,
    • łączy odpowiednie połówki rysunków zwierząt,
    • przelicza, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej,
    • uważnie obserwuje, słucha poleceń N.,
    • rozpoznaje i wyraża takie emocje, jak: strach, smutek, złość, radość,
    • opowiada historyjkę złożoną z trzech obrazków,
    • opisuje wygląd wybranych zwierząt egzotycznych,
    • rozpoznaje wybrane zwierzęta egzotyczne, wymienia ich nazwy, podaje wiadomości na ich temat,
    • porządkuje swoje miejsce pracy, uczestniczy w przygotowaniu wystawy prac,
    • wskazuje na obrazku zwierzęta, których nazwy wymienił sylabami N.,
    • układa z ziaren ryżu sylwetę dowolnego zwierzęcia,
    • wyjaśnia nazwy: nora, kopiec,
    • dopasowuje zwierzę do środowiska, w którym żyje,
    • wykonuje figury taneczne zgodnie z rytmem piosenki,
    • stosuje określenia dotyczące kierunków ruchu: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok oraz określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, w, przed, za, obok,
    • wypowiada się na temat zwyczajów niedźwiedzia,
    • opisuje prostymi zdaniami sylwetę misia,
    • wykonuje sylwetę niedźwiedzia.
    • wyjaśnia różnice w poruszaniu się zwierząt; wskazuje na obrazku zwierzęta, które poruszają się po ziemi, i te, które fruwają,
    • rozwiązuje zagadki i wskazuje na tablicy graficznej odpowiednie zwierzęta
    • wymienia zaobserwowane zmiany w przyrodzie, charakterystyczne dla przedwiośnia,
    • opisuje krajobraz, zwraca uwagę na piękno najbliższego otoczenia
    • wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla marcowej pogody,
    • klasyfikuje sylwety chmurek według koloru i wielkości,
    • dokłada do sylwety słońca żółty długi lub krótki prostokąt – promyk
    • uzasadnia, dlaczego w marcu należy być przygotowanym na częste zmiany pogody,
    • wymienia nazwy garderoby odpowiednie do warunków pogodowych,
    • wykleja na rysunku krople i kałuże niebieską plasteliną,
    • opisuje uczucia, jakie budzą w nim odgłosy padającego deszczu,
    • wymienia, z czego wyrastają rośliny i co jest im potrzebne do rozwoju,
    • wymienia oznaki wiosny,
    • przelicza, posługując się liczebnikami; określa, czego jest więcej i o ile
    • omawia etapy rozwojowe krokusa,
    • rozpoznaje i nazywa wybrane kolory: zielony, fioletowy, żółty, biały,
    • wypowiada się na temat gąsienic i motyli,
    • poznaje najbardziej znane gatunki wiosennych kwiatów,
    • wymienia wybrane wiosenne kwiaty i opisuje ich wygląd.

     

    II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: Pada deszcz (sł. i muz. Bożena Forma)

    1. Pada deszcz kapu, kap,
      idą dzieci człap, człap, człap.
      Idzie też Oli brat
      po kałużach człap, człap, człap.

    Ref.: Dziś od rana deszczyk pada,
     z deszczem świetna jest zabawa.

    2.Pada deszcz kapu, kap,
    wszyscy tańczą szlap, szlap, szlap.
    I ja też, szlap, szlap, szlap,
    tańczę z deszczem chlap, chlap, chlap.

    Ref.: Dziś od rana…

     

    III. Wiersz: Znak wiosny (autor: Iwona Róża – Salach)

    Wielkie zmiany dziś w ogrodzie,
    nie zobaczysz ich na co dzień.
    Czy słyszycie, dzieci?
    Woda z dachu ciurkiem leci:
    kapu, kap, chlapu, chlap,
    to na pewno wiosny znak!

    Młoda trawa już urosła
    i w ogrodzie się zieleni,
    taka tylko rośnie wiosną,
    odcieniami aż się mieni.

    Tam pod płotem jeszcze śnieg,
    a w nim co to? Kwiatek?
    To przebiśnieg, a więc wiosna.
    Wiosna rządzi światem.

    Na stodole w wielkim kole
    stoi biały bociek,
    a skowronek tuż nad boćkiem
    śpiewa słodko w locie.

    A więc, skoro takie zmiany
    zachodzą na świecie,
    to na pewno przyszła wiosna,
    wiosna przyszła przecież!