Aktualnie uczymy się w grupie 4-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2024):
- Temat 1: Zwierzęta dżungli i sawanny
- Temat 2: Zwierzęta naszych pól i lasów
- Temat 3: Marcowa pogoda
- Temat 4: Wiosenne przebudzenia
I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – Dziecko:
- poznaje i wymienia nazwy wybranych zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne – wygląd i zwyczaje,
- wyraża w pracy plastycznej swoją wiedzę na temat wyglądu wybranych zwierząt egzotycznych,
- śpiewa piosenkę,
- wymienia wartości odżywcze bananów i fig,
- opisuje banana i figi – ich kształt, kolor, wielkość i smak,
- łączy odpowiednie połówki rysunków zwierząt,
- przelicza, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej,
- uważnie obserwuje, słucha poleceń N.,
- rozpoznaje i wyraża takie emocje, jak: strach, smutek, złość, radość,
- opowiada historyjkę złożoną z trzech obrazków,
- opisuje wygląd wybranych zwierząt egzotycznych,
- rozpoznaje wybrane zwierzęta egzotyczne, wymienia ich nazwy, podaje wiadomości na ich temat,
- porządkuje swoje miejsce pracy, uczestniczy w przygotowaniu wystawy prac,
- wskazuje na obrazku zwierzęta, których nazwy wymienił sylabami N.,
- układa z ziaren ryżu sylwetę dowolnego zwierzęcia,
- wyjaśnia nazwy: nora, kopiec,
- dopasowuje zwierzę do środowiska, w którym żyje,
- wykonuje figury taneczne zgodnie z rytmem piosenki,
- stosuje określenia dotyczące kierunków ruchu: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok oraz określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, w, przed, za, obok,
- wypowiada się na temat zwyczajów niedźwiedzia,
- opisuje prostymi zdaniami sylwetę misia,
- wykonuje sylwetę niedźwiedzia.
- wyjaśnia różnice w poruszaniu się zwierząt; wskazuje na obrazku zwierzęta, które poruszają się po ziemi, i te, które fruwają,
- rozwiązuje zagadki i wskazuje na tablicy graficznej odpowiednie zwierzęta
- wymienia zaobserwowane zmiany w przyrodzie, charakterystyczne dla przedwiośnia,
- opisuje krajobraz, zwraca uwagę na piękno najbliższego otoczenia
- wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla marcowej pogody,
- klasyfikuje sylwety chmurek według koloru i wielkości,
- dokłada do sylwety słońca żółty długi lub krótki prostokąt – promyk
- uzasadnia, dlaczego w marcu należy być przygotowanym na częste zmiany pogody,
- wymienia nazwy garderoby odpowiednie do warunków pogodowych,
- wykleja na rysunku krople i kałuże niebieską plasteliną,
- opisuje uczucia, jakie budzą w nim odgłosy padającego deszczu,
- wymienia, z czego wyrastają rośliny i co jest im potrzebne do rozwoju,
- wymienia oznaki wiosny,
- przelicza, posługując się liczebnikami; określa, czego jest więcej i o ile
- omawia etapy rozwojowe krokusa,
- rozpoznaje i nazywa wybrane kolory: zielony, fioletowy, żółty, biały,
- wypowiada się na temat gąsienic i motyli,
- poznaje najbardziej znane gatunki wiosennych kwiatów,
- wymienia wybrane wiosenne kwiaty i opisuje ich wygląd.
II. W TYM MIESIĄCU POZNAMY MIEDZY INNYMI PIOSENKĘ: Pada deszcz (sł. i muz. Bożena Forma)
- Pada deszcz kapu, kap,
idą dzieci człap, człap, człap.
Idzie też Oli brat
po kałużach człap, człap, człap.
Ref.: Dziś od rana deszczyk pada,
z deszczem świetna jest zabawa.2.Pada deszcz kapu, kap,
wszyscy tańczą szlap, szlap, szlap.
I ja też, szlap, szlap, szlap,
tańczę z deszczem chlap, chlap, chlap.Ref.: Dziś od rana…
III. Wiersz: Znak wiosny (autor: Iwona Róża – Salach)
Wielkie zmiany dziś w ogrodzie,
nie zobaczysz ich na co dzień.
Czy słyszycie, dzieci?
Woda z dachu ciurkiem leci:
kapu, kap, chlapu, chlap,
to na pewno wiosny znak!Młoda trawa już urosła
i w ogrodzie się zieleni,
taka tylko rośnie wiosną,
odcieniami aż się mieni.Tam pod płotem jeszcze śnieg,
a w nim co to? Kwiatek?
To przebiśnieg, a więc wiosna.
Wiosna rządzi światem.Na stodole w wielkim kole
stoi biały bociek,
a skowronek tuż nad boćkiem
śpiewa słodko w locie.A więc, skoro takie zmiany
zachodzą na świecie,
to na pewno przyszła wiosna,
wiosna przyszła przecież!